Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Pielęgnacja
14.05.2020

Beauty Sleep. Dlaczego sen ma tak duży wpływ na nasz wygląd?

Beauty Sleep. Dlaczego sen ma tak duży wpływ na nasz wygląd?
Zdjęcie Engin Akyurt/ Unsplash
Zdjęcie Engin Akyurt/ Unsplash

Nawet jeśli nie słyszeliście o teorii „beauty sleep”, to na pewno mieliście okazję przekonać się o jej sile na własnej skórze.  Poszarzała cera, sińce pod oczami, opuchlizna to tylko kilka z tak bardzo nielubianych przez nas konsekwencji bezsennych nocy.  Dlaczego sen ma tak duży wpływ na to, jak wyglądamy? Przyjrzyjmy się faktom. 

Gisele Bundchen, brazylijska top modelka, w wywiadzie dla francuskiego Vogue zdradza, że jednym z sekretów jej urody jest sen, dlatego chodzi do łóżka już o 22. Dr Mark Hyman, czołowy amerykański lekarzy medycyny funkcjonalnej, zalicza go do najważniejszych naturalnych suplementów dla zdrowia, a w ramach konsekwencji jego niedoboru wymienia m.in. nierównowagę hormonalną, brak koncentracji, wzrost masy ciała i huśtawkę nastrojów.  Czy to naprawdę możliwe, że jeden czynnik może regulować pracę całego organizmu na poziomie ciała i ducha?

O wpływie snu na Twój rozwój przeczytasz tu.

Zdjęcie Gbarkz/ Unsplash

Stres przez duże S 

Niezależnie od tego, jak bardzo będziemy starali się wytłumaczyć przed sobą kolejną zarwaną noc, nasze ciało odbierze to w bardzo uproszczony sposób: brak snu to stresor. I jak na każdą inną sytuację stresową, zareaguje wzmożoną produkcją kortyzolu.  Wpływa on na zwiększenie produkcji sebum przez skórę, przez co jesteśmy narażeni na zwiększenie ilości wyprysków, trądzik różowaty a nawet w ekstremalnych przypadkach egzemę. 

Ciało na wolnych obrotach 

Sen to czas, kiedy ładujemy nasze wewnętrzne akumulatory tak, żeby w ciągu dnia ciało mogło działać na najwyższej mocy. Kiedy jesteśmy przemęczeni, przeciążamy nasz układ limfatyczny i mamy większą tendencję do zatrzymywania się wody (witajcie,  podpuchnięte oczy o poranku!).  Jesteśmy ospali, spada nam ciśnienie krwi, czujemy się niedotlenieni, przez co nasza cera wygląda blado i traci blask. 

Gdzie dojedziemy na kiepskim paliwie?

Niewyspani często jesteśmy narażeni na niekontrolowane napady głodu, wynikające z nadmiernego wydzielania się greliny, czyli hormonu głodu.  Nasz przemęczony organizm potrzebuje większej dawki energii, żeby normalnie funkcjonować. Najczęściej niestety, zamiast zadbać o pełnowartościowe paliwo, sięgamy wtedy po słodzone napoje energetyczne albo śmieciowe jedzenie. O ile jedna porcja frytek, nawet z potrójnym sosem, nie  jest w stanie zagrozić zdrowiu i urodzie, o tyle permanentny niedobór snu może pogorszyć nasze nawyki żywieniowe, a w konsekwencji stan naszej cery. 

Zdjęcie Timur Romanov/ Unsplash

Na co zwrócić uwagę?

Skoro już wiemy, jak ważna jest jakość i ilość snu, przygotowaliśmy kilka wskazówek na to, żeby czas spędzony w łóżku dodawał nam jak najwięcej siły i urody:

1. Naucz się priorytetyzować sen. Odłóż obejrzenie kolejnego odcinka serialu na czas, kiedy da Ci on prawdziwą przyjemność, a nie odbierze umiejętność koncentrowania się następnego dnia.

2. Nie wnoś rozpraszaczy do łóżka. Sypialnia to nie miejsce dla telefonu czy komputera. Bezmyślne scrollowanie to coś, przy czym łatwo stracić poczucie czasu, a dodatkowo emitowane przez te urządzenia światło pobudzi nas i w  konsekwencji dużo trudniej będzie nam zasnąć.

3. Zadbaj o atmosferę. Wybieraj pościel, w której leży Ci się błogo, zakładaj do snu ciuchy, które dają komfort. Warto pamiętać o nastroju w sypialni, nawet jeśli sypia się w pojedynkę: przyciemnione światło i świeczki nie tylko pomogą nam się wyciszyć, ale też sprawią, że chętniej położymy się wcześniej. 

4. Znajdź ulubione wieczorne rytuały. Jeśli masz problem z zasypianiem, zrób z tego rytuał, który będzie dla ciebie miłą perspektywą na wieczór. Ćwiczenia oddechowe, kubek kakao czy rumianku zaparzonego z kurkumą czy relaksacyjna muzyka pomogą wyciszyć emocje, dzięki czemu nie będziesz tracić cennego, nocnego czasu na przewracanie się z boku na bok. 

Jeżeli szukasz inspiracji, to o naszych ulubionych wieczornych rytuałach pielęgnacyjnych piszemy tu.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja