Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
18.08.2020

Co jeść dla sprawnie działającej limfy?

Co jeść dla sprawnie działającej limfy?

Układ limfatyczny, zwany też inaczej chłonnym,  jest odpowiedzialny za utrzymanie równowagi cyrkulacji płynów w naszym organizmie i doprowadzanie do węzłów chłonnych zalegających w nim toksyn i odpadów metabolicznych. W związku z tym pełni kluczową rolę dla naszej odporności, ponieważ umożliwia zwalczanie niebezpiecznych substancji i komórek: wirusów, grzybów i bakterii. Sprawnie działający układ chłonny wpływa też na nasz wygląd i samopoczucie. Kiedy limfa –   naturalny płyn ustrojowy wchodzący w skład osocza – przestaje prawidłowo krążyć po ciele, odczuwamy spadek energii, pojawiają się obrzęki, sińce pod oczami, problemy z cerą, zaburzenia metabolizmu, migreny i cellulit.  Co zatem warto włączyć do diety, żeby wspomagać pracę układu chłonnego? Sprawdźmy! 

Ostropest plamisty zawiera działającą regenerująco na wątrobę sylimarynę i witaminy E i C, silne przeciwutleniacze. Ma też silne działanie odtruwające, więc jest pomocny w procesie detoksykacji organizmu. 

Kurkuma uważana za jedną z najzdrowszych przypraw na świecie, od wieków jest uważana w tradycyjnej medycynie ludowej w Chinach i Indiach za lek na całe chorobowe zło. Działa antyzapalnie, antybakteryjnie, antywirusowo, antygrzybicznie, antyoksydacyjnie, poprawia pracę układu pokarmowego i działanie mózgu,  oczyszcza wątrobę… I to tylko niektóre z jej magicznych właściwości. Żeby z nich w pełni skorzystać, należy połączyć ją z czarnym pieprzem i tłuszczem. 

Więcej o kurkumie piszemy tu.

Seler naciowy  jest uznawany za zielony superfoods. Przez wielbicieli wellness jest spożywany na hektolitry w postaci oczyszczającego, sokowego eliksiru. Nic dziwnego, bo poza działaniem diuretycznym wspomaga również przemianę materii,  jest źródłem uznawanej za witaminę młodości witaminy E,  fosforu, wapnia, potasu i kompleksu witamin B.

Żurawina działa diuretycznie, pomaga usuwać z organizmu nagromadzone płyny. To także źródło poprawiającego przemianę materii błonnika, witaminy C, a także kwasu hipurowego, jednego z najsilniejszych naturalnych antybiotyków. Jeśli nie mamy w zasięgu świeżej żurawiny, wybierając sok lub opcję suszoną zwróćmy uwagę na to, żeby nie były dosładzane cukrem.

Czosnek  wspomaga odporność i prawidłowe krążenie krwi, ma  silne działanie bakteriobójcze i jest uważany za naturalny antybiotyk. Dla największej skuteczności najlepiej spożywać go w formie surowej. 

Zielone, liściaste warzywa zawarty w nich chlorofil ma silne właściwości oczyszczające i wzmacniające krew. Mają też dużą zawartość wspierającego eliminację zaparć błonnika,  kwasu foliowego i witamin A, C i  B. Tradycyjne dla polskiej kuchni szpinak i jarmuż to prawdziwe bomby odżywcze i warto przemycać je do codziennej diety w postaci składników koktajli, sosów czy gulaszy. 

Woda – pijąc odpowiednią ilość wody nie tylko dbamy o odpowiednie nawilżenie organizmu, ale też „przepłukujemy” go od środka. Regularnie pobudzane do pracy nerki sprawniej radzą sobie z filtrowaniem krwi, usuwając z niej nadmiar mocznika, toksyn i produktów ubocznych przemiany materii.

Jeżeli chcesz przeczytać więcej o prawidłowym nawadnianiu się, to zajrzyj tu.

Owoce cytrusowe, dzięki wysokiej zawartości wody – wspomagają odpowiednie nawilżenie organizmu oraz są potężnym źródłem antyoksydantów. Są świetnym składnikiem domowych lemoniad, które sprawią, że codziennie picie wody nie będzie jedynie uciążliwym obowiązkiem. 

Z takim wsparciem w kuchni nasz układ limfatyczny nie powinien zawodzić. Jeśli dołączymy do tego codzienną dawkę ruchu, masowanie ciała na sucho i kilka minut na leżąco z nogami do góry, nasze ciało odwdzięczy się redukcją obrzęków, cellulitu, poczucia ociężałości i odpornością na medal. 

Jeżeli chcesz przeczytać więcej na temat cellulitu, to zajrzyj do artykułu tu.

Limfatyczne Smoothie

Składniki:

  • 350 ml świeżo wyciskanego soku z pomarańczy
  • Garść świeżego jarmużu, bez łodyżek
  • 1 dojrzały banan
  • Pół gruszki
  • 1 daktyl lub suszona morela
  • 1 cm świeżego, obranego imbiru

Sposób przygotowania: wszystkie składniki blendujemy na gładko . 

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja