Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
24.03.2020

Cynamon. Składnik zwalczający stany zapalne.

Cynamon. Składnik zwalczający stany zapalne.
Zdjęcie Uriel Soberanes/ Unsplash
Zdjęcie Uriel Soberanes/ Unsplash

Łagodzi smak curry, osładza domowe wypieki i rozgrzewa w zimowej herbacie. Cynamon to jedna z naszych ulubionych przypraw, która poza bardzo szerokim zastosowaniem kulinarnym ma też wyjątkowe właściwości prozdrowotne. Przyjrzymy się bliżej powodom, dla których warto uwzględnić go w domowej apteczce. 

Z Dalekiego Wschodu do polskiej szarlotki

Cynamon jest najczęściej kojarzony z daniami z krajów azjatyckich: indyjskiego dahl, tajskiego curry czy lankijskiego pilaw. To właśnie ze Sri Lanki pochodzi jego najcenniejsza odmiana – cynamon cejloński. Najczęściej spotykaną alternatywą jest kasja, czyli cynamon chiński, tańszy, mniej słodki i intensywny w smaku. Cynamon cejloński można rozpoznać po tym, że jego laski zwijają się w charakterystyczną dwururkę  , natomiast kora chińskiego, zwanego też wonnym, skręca się tylko w jedną stronę.  Poza kuchnią cynamon stosowany jest w medycynie chińskiej i ajurwedzie od tysięcy lat, a jego silne właściwości prozdrowotne wygrywają próbę czasu i ugruntowują mu pozycję „superfood” we wszystkich częściach świata.

Zdjęcie Monika Grabkowska/ Unsplash

Jak to działa?

Poza całą gamą składników odżywczych: witaminami A, C, E, K, B6, wapniem, potasem, fosforem, żelazem,  kwasem foliowym, tiaminą i ryboflawiną cynamon zawiera również kwas cynamonowy.  Ten związek organiczny wykazuje właściwości antyzapalne. Stosowany regularnie pomaga zmniejszać nawet przewlekłe stany zapalne, które mogą prowadzić do uszkodzenia tkanek, chorób oraz obniżenia wydolności organizmu. 

Właściwości przeciwzapalne to tylko jedna z zalet tej magicznej przyprawy. Sięgaj po niego również, jeśli chcesz:

Zmniejszyć spożycie cukru – jego słodkawy smak powoduje, że cynamon jest świetną alternatywą dla słodzików,  

Zredukować wzdęcia i ułatwić trawienie ciężkostrawnych posiłków – przyprawa ta przyśpiesza przemianę materii,

Ograniczyć wzrost pleśni i drożdżaków w organizmie – olejek cynamonowy wykazuje duże właściwości grzybobójcze i dezynfekujące, 

Obniżyć poziom cholesterolu i cukru  we krwi – należy jednak sprawdzić, czy nie wchodzi od w interakcje z przyjmowanymi lekami, 

Wspomóc procesy antyoksydacyjne – cynamon zawiera duże ilości polifenoli, zwalczających wolne rodniki.

Zdjęcie Heather Barnes/ Unsplash

Ale..

Tak, jest przysłowiowe „ale”. Należy pamiętać, że działanie cynamonu może mieć również skutki uboczne.  Ze względu na swoje silne właściwości może łatwo uczulać, więc warto przyjrzeć się, czy po jego spożyciu nie pojawiają się problemy żołądkowe, biegunka lub wysypka.  Regularne stosowanie cynamonu nie jest również zalecane kobietom w ciąży – jego nadmierne spożywanie może prowadzić do poronień – oraz wrażliwym na kumarynę, związek organiczny, któremu poza właściwościami rozkurczowymi i przeciwzapalnymi przypisuje się również toksyczność.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja