Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
07.07.2021

Dieta, niezastąpiony sprzymierzeniec na polu bitwy z trądzikiem!

Dieta, niezastąpiony sprzymierzeniec na polu bitwy z trądzikiem!
Zdjęcie Megan Bagshaw/ Unsplash
Zdjęcie Megan Bagshaw/ Unsplash

Chociaż w trądziku najbardziej przeszkadza to, co pojawia się na powierzchni skóry, jego przyczyny sięgają w głąb ciała. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, czy przypadkiem równowagi naszej skóry nie zaburza to, czego dostarczamy sobie z każdym posiłkiem. 

Menu dla piękna 

Korzystanie z zabiegów kosmetycznych i sięganie po coraz droższe produkty pielęgnacyjne może zamienić się w wyrzucanie pieniędzy w błoto, jeśli każdego dnia zaburzasz równowagę swojej skóry od środka. Stres, brak snu i zła dieta to jedne z najczęstszych przyczyn pojawiania się zmian skórnych. Taka kombinacja negatywnych czynników powoduje, że zaburza się funkcjonowanie układu hormonalnego i praca poszczególnych narządów, z płciowymi i wątrobą na czele. Istotnym punktem wyjścia dla sprawdzenia, co w naszym ciele może powodować intensywne zmiany skórne, jest sprawdzenie stężenia niektórych składników krwi. Dermatolodzy i dietetycy rekomendują, aby zwrócić uwagę na badanie stężenia:

Estrogenu, 

Progesteronu, 

Testosteronu, 

Kortyzolu, 

DHEA,

Androstendionu,

TSH,

Prolaktyny, 

Kreatyniny, 

Żelaza, 

Lipidogram. 

Zdjęcie Canva

Jak wspierać leczenie dietą?

Trądzik jest tak bardzo często występującym, jak niepożądanym zjawiskiem. Szacuje się, że dotyka 85% ludzi w przedziale wiekowym 18-24 lata, pojawia się też co najmniej u 15% dorosłych powyżej 30 roku życia. Niezależnie od tego, czy szczegółowe badania krwi wykażą konieczność stosowania leków, które uregulują problemy zdrowotne powodujące trądzik, warto wspierać jakość skóry dietą. To proste narzędzie, które przy okazji wpłynie na poprawę całej formy fizycznej, w łatwy sposób może przebić skuteczność nawet najdroższych kremów pielęgnacyjnych. Oto nasze dietetyczne rekomendacje: 

1. Niski indeks glikemiczny

Dietetycy zauważyli korelację pomiędzy stosowaniem diety z niskim indeksem glikemicznym a zmniejszeniem objawów trądziku. Jak to działa? Produkty o niskim IG nie powodują gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. Stabilność jego poziomu oznacza zmniejszenie tendencji do występowania stanów zapalnych, które mogą oddziaływać na gruczoły łojowe i zwiększać produkcję sebum. 

O tym, czym jest indeks glikemiczny pisaliśmy TU.

2. Ograniczenie spożycia mleka krowiego

Regularne spożywanie nabiału może zwiększyć ryzyko występowania trądziku o aż 44%! Badania pokazują, że posiłki na bazie krowiego mleka sprzyjają produkcji hormonu IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu 1), który w wysokim stężeniu może nasilać objawy trądziku. Lubisz koktajle i owsianki? Postaw na roślinne, mleczne alternatywy. Nasz przegląd tych najsmaczniejszych znajdziesz TUTAJ.

3. Produkty wspierające pracę wątroby

Kiedy wątroba jest przeciążona metabolizowaniem hormonów takich jak androgeny i estrogen, nadmiarem kawy i alkoholu i składnikami  jedzenia sprzyjającymi stanom zapalnym, skóra może reagować zmianami takimi jak trądzik, egzema czy atopowe zapalenie skóry. Ponadto, zamieszkujące wątrobę bakterie Streptoc­occus w momencie przeciążenia organu mogą zacząć „podróżować” po ciele nasilając wyżej wymienione organy. Chcesz wspomóc wątrobę w walce o piękną skórę bez trądziku? Włącz do swojej diety następujące produkty: 

Zakwas z buraka, 

Gruszki, 

Borówki, 

Zielone, liściaste warzywa, 

Brokuły, 

Kalafior, 

Ostropest, 

Otręby, 

Orzechy. 

Zdjęcie Megan Bagshaw/ Unsplash

4. Tłuszcze, ale nie wszystkie

Tłuszcze trans, a konkretnie nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans, których głównym źródłem jest wysoko przetworzona żywność, wykazują bardzo negatywne działanie dla zdrowia, w tym sprzyjanie powstawaniu trądziku. Frytki, chipsy, sosy i zupki z proszku, gotowe dania obiadowe – każdy z tych posiłków to krok za zaostrzania się jego objawów. Czy zatem wszystkie tłuszcze są złe? Nie! Kwasy tłuszczowe omega-3, w szczególności EPA i DHA wykazują silne właściwości antyzapalne, dzięki czemu mogą wpływać na redukcję trądziku i innych problemów skórnych. Nie wiesz, w jakich produktach możesz je znaleźć? Podpowiadamy: ich bogactwo kryje się w tłustych rybach, takich jak łosoś, makrela i sardynki, siemieniu lnianym, orzechach i awokado! 

Więcej o kwasach omega pisaliśmy TU.

5. Toasty dla pięknej skóry!

Alkohol i  bogate w cukier gotowe napoje sprzyjają zatykaniu się porów i nasilaniu się objawów trądziku. Jeśli chcesz wypłukać niedoskonałości, zastąp je domowymi lemoniadami i naparami ziołowymi. Te naturalne suplementy to świetny sposób na pozbycie się toksyn i doładowanie składnikami odżywczymi, takimi jak garbniki, flawonidy i sole mineralne, które utrzymają Twoją skórę w nienagannej kondycji. Dlatego dla pięknej skóry codziennie zaparz sobie dzbanek któregoś z poniższych ziół: 

Pokrzywa, 

Fiołek trójbarwny, 

Skrzyp polny, 

Wierzbownica drobnokwiatowa,

Rumianek, 

Nagietek, 

Lawenda. 

Aby czerpać jak najwięcej korzyści z produktów spożywczych, warto zwracać uwagę na ich jakość, a ta bezdyskusyjnie wiąże się z sezonowością. Czym dokładnie jest i jak jeść, aby w pełni czerpać z dobrodziejstw każdej pory roku? Dowiesz się z TEGO artykułu.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja