Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Trendy
11.04.2022

Jak odciążyć ciało po zimie? Proste rady na ajurwedyjski detoks bez reżimu

Jak odciążyć ciało po zimie? Proste rady na ajurwedyjski detoks bez reżimu
Zdjęcie Canva
Zdjęcie Canva

Jeśli na samą myśl o detoksie czujesz zbliżające się głód, frustrację i wyziębienie, na wstępie uspakajamy – nie tym razem! Dzięki mądrości Ajurwedy oczyszczamy ciało tak, aby nie tracić komfortu. Poznajcie ajurwedyjski detoks.

Detoks tak, męczarnie nie 

Kiedy jest zimno, częściej siedzimy w domach, mniej się ruszamy i z większym zaangażowaniem kompensujemy sobie jesienno-zimowe kiepskie nastroje jedzeniem. Nie ukrywajmy, jedzeniem równie kiepskim – przepełnionym tłuszczem, cukrem i różnej maści ulepszaczami. Skutki złej diety odczuwalne są dużo dłużej niż trwa przetrawienie składających się na nią pokarmów i wpływają na pogorszenie się zarówno stanu fizycznego, psychicznego jak i emocjonalnego. Skoro pogoda coraz bardziej sprzyja ładowaniu baterii witaminą D, ruchowi na świeżym powietrzu i zajadaniu się świeżymi, naturalnymi produktami, pomagamy ciału ostatecznie pozbyć się zalegających w nim toksyn.

ajurwedyjski detoks
Zdjęcie Canva

Oto jak to zrobić w duchu ajurwedyjskim, z minimum restrykcji i maksimum korzyści: 

Ajurwedyjski detoks: postaw na gorzkie pokarmy

Zgodnie z założeniami Ajurwedy to właśnie ten smak wspomaga oczyszczanie organizmu. Gorzkie produkty sprawiają, że ciało samoczynnie poddaje się procesowi lehkana – czyli dosłownie „zdrapywaniu” toksyn od środka. Jeśli chcesz wzbogacić swoją dietę o pokarmy o gorzkim smaku i detoksykujących właściwościach, regularnie jedz:

Cykorię,

Bakłażany,

Brukselkę,

Surowy jarmuż,

Surowe kakao, 

Cukinię,

Ziarna sezamu,

Karczochy.

Pamiętaj jednak, aby nie ograniczać się jedynie do spożywania gorzkich pokarmów. Ich nadmiar w diecie może prowadzić do wychłodzenia i przesuszenia organizmu.

Pij ciepłe napoje

Regularne picie ciepłych napojów: naparów czy samej wody, jest jednym z podstawowych elementów Panchakarmy, czyli ajurwedyjskiego oczyszczania ciała. Płyny o wysokiej temperaturze wspomagają usuwanie śluzu z organizmu, poprawiają przemianę materii, podtrzymują ogień trawienny i usprawniają pracę limfy. Pamiętaj, aby zacząć dzień od szklanki ciepłego napoju i regularnie sięgać po kolejne w ciągu dnia. 

Ajurwedyjski detoks: dodawaj miód do wody

Zgodnie z założeniami Ajurwedy miód jest jednym z najbardziej prozdrowotnych pokarmów: wspomaga regenerację tkanek, nawilża, działa antybakteryjnie , łagodzi podrażnienia, przyśpiesza gojenie się ran, redukuje dolegliwości układu pokarmowego oraz przyśpiesza oczyszczanie organizmu. Warto przyjmować go tuż o poranku, dodając do szklanki ciepłej (ale nie wrzącej, aby nie zneutralizować składników odżywczych!) wody. O tym, w jaki miód  warto zainwestować, więcej przeczytasz TUTU.

Jedz warzywa poddane obróbce cieplnej

Surowe warzywa są co prawda pełne witamin, ale ich strawienie może być wyzwaniem dla żołądka. Aby odciążyć układ pokarmowy, jednocześnie dostarczając sobie pełnej gamy substancji odżywczych, postaw na szybkie podgrzanie na parze lub na maśle ghee. A jeśli boisz się, że przygotowane w ten sposób warzywa będą wyjątkowo nudnym posiłkiem, dodaj do nich jeden z naszych pysznych i równie odżywczych sosów! Twigowe przepisy znajdziesz TUTAJ.

ajurwedyjski detoks
Zdjęcie Canva

Ajurwedyjski detoks: nie zapominaj o ziołach

Możesz dodawać je do naparów, zup, sałatek, jeść te świeże jak i w postaci suszonej. Polub się z ziołami, a Twoje posiłki nabiorą nie tylko smaku, ale też oczyszczającej mocy. Do tych wspomagających detoks zaliczamy:

Kumin, 

Imbir, 

Koper włoski, 

Kolendra,

Gorczyca, 

Cynamon, 

Czarny pieprz, 

Pieprz cayenne.

Pamiętaj, że zioła to produkty o bardzo silnym działaniu, są więc bezpieczne tylko wtedy, kiedy spożywa się je nie przekraczając rekomendowanej dziennej dawki. Jeśli masz wątpliwości, czy i w jakiej ilości określone produkty będą współgrały z Twoim zdrowiem, skonsultuj się ze specjalistą. 

Ajurweda pomaga znaleźć równowagę nie tylko w ciele, ale również i w umyśle. O staroindyjskich sposobach na zmniejszenie uczucia lęku przeczytasz TUTAJ.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja