Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
10.11.2022

Jedz grzyby! Poza walorami smakowymi, zaoferują Ci wsparcie zdrowia i nastroju

Jedz grzyby! Poza walorami smakowymi, zaoferują Ci wsparcie zdrowia i nastroju
Zdjęcie Thanh Soledas/ Unsplash
Zdjęcie Thanh Soledas/ Unsplash

Choć obecnie często niedoceniane, grzyby były używane jako lekarstwo od tysięcy lat. Nic dziwnego, szczycą się nie tylko wspaniałym smakiem, ale przede wszystkim – dużymi korzyściami zdrowotnymi. Przedstawiamy powody, dla których warto włączyć je do swojego codziennego menu! 

Biała żywność uchodzi za wroga naszego zdrowia. Białe pieczywo, biały makaron, biały ryż to produkty, których powinno być w naszym jadłospisie jak najmniej. Wyjątkiem są grzyby, które są napakowane mnóstwem niezbędnych witamin i minerałów. W końcu wybrały sobie najczystsze z możliwych terenów do rozwoju. Do tych najzdrowszych gatunków zalicza się np. japońskie shitake, ale też polskie: boczniaki, kurki, podgrzybki, rydze. Niektórzy twierdzą, że grzyby to jedynie zlepek celulozy, wody i substancji aromatycznych. Obalamy ten mit! 

Oto siedem ważnych powodów, dla których grzyby zaliczają się do najzdrowszej żywności świata

Zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych 

Przegląd badań nad chorobami nowotworowymi pokazuje, że spożywanie zaledwie 18 gramów grzybów (co odpowiada około dwóm średnim grzybom) dziennie może obniżyć ryzyko zachorowania na raka nawet o 45 procent. Wszystko to za sprawą ergotioneiny – aminokwasu i przeciwutleniacza, który zapobiega i spowalnia uszkodzenia komórek. Co ciekawe, niektóre grzyby zawierają jej większe ilości (np. shitake), jednak według badaczy, dobre efekty przyniesie każda odmiana grzybów jadalnych. 

grzyby
Zdjęcie Jonas Jacobsson/ Unsplash

Wspierają układ odpornościowy 

A jak wiadomo – silny system immunologiczny chroni nie tylko przed przeziębieniami, ale też przed poważniejszymi dolegliwościami. Grzyby wzmacniają odporność dzięki zawartości antyutleniaczy. Jednym z nich jest selen, który pełni kluczową rolę m.in. w aktywowaniu komórek odpornościowych, ochronie antyoksydacyjnej i walce z wirusami. Jego odpowiedni poziom aktywuje białe krwinki i pomaga im niszczyć patogeny. 

O innych produktach wspierających odporność przeczytasz TU.

Wspierają pracę jelit 

A jak wiadomo, zdrowe jelita to zdrowy organizm! Według badań, niektóre gatunki grzybów działają bardzo korzystnie na mikroflorę jelit. Najwięcej publikacji jest poświęconych grzybom azjatyckim, np. reishi, shitake. To nie oznacza jednak, że grzyby z polskich lasów nie mają podobnego działania. Nasze rodzime grzyby zawierają związki, które również korzystnie oddziałują na jelita. Jest to zasługa m.in. beta-glukanów (będących składnikiem błonnika pokarmowego). Zwiększają one populację pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym, a zmniejszają tych, które nam szkodzą. Innym składnikiem grzybów jest chitozan, który chroni mikroflorę jelit i działa przeciwzapalnie.

Więcej na temat grzybów reishi pisaliśmy TU.

Chronią mózg przed starzeniem się 

Długoterminowe badanie opublikowane w 2021 roku wykazało, że pokarmy bogate w polifenole (w tym grzyby) mogą chronić przed pogorszeniem funkcji poznawczych u osób starszych. Naukowcy odkryli również, że przeciwutleniacze zawarte w grzybach są pomocne w chorobie Parkinsona i Alzheimera. Okazuje się, że wystarczy spożywanie grzybów dwa razy w tygodniu, by być mniej narażonym na ubytek funkcji poznawczych. 

O tym, jak jeszcze spowolnić starzenie się mózgu, przeczytasz TU.

Dbają o dobry nastrój 

Grzyby zawierają liczne związki bioaktywne, które mogą przyczyniać się do zmniejszenia lęku. Mowa tu głównie o witaminie B12, przeciwutleniaczach i substancjach przeciwzapalnych. Naukowcy z Penn State odkryli, że w grupie prawie 25 tysięcy osób ci, którzy regularnie jedli grzyby, mieli mniejsze ryzyko depresji. 

Sprzyjają odchudzaniu 

Grzyby, choć mięsiste i syte, zawierają niewiele kalorii. W dużej mierze składają się z wody, która sprawia, że można cieszyć się sporą objętością posiłku i zarazem jego niską kalorycznością. Dieta grzybowa obfituje w białko oraz błonnik, który reguluje perystaltykę jelit, daje uczucie sytości i zmniejsza apetyt. Tak więc, duża zawartość wody, mało tłuszczu i błonnik – to trzy wyznaczniki grzybów, które są szczególnie istotne w odchudzaniu. 

grzyby
Zdjęcie Manny Becerra/ Unsplash

Są dobre dla osób na diecie roślinnej 

Bogaty smak i mięsista struktura powodują, że grzyby znakomicie sprawdzają się jako zamiennik mięsa, np. w daniach z kaszą lub makaronem. Osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej powinny zwrócić uwagę na grzyby również ze względu na białko. W suchej masie grzybowej stanowi ono aż 40%! Dodatkowo, jest ono łatwo przyswajalne, podobne jakościowo do białka zwierzęcego. Grzyby niosą ze sobą prawdziwe bogactwo cennych składników mineralnych i witamin, dlatego też mogą uzupełniać ewentualne niedobory substancji odżywczych. 

Chcesz się zdrowo odżywiać, ale nie wiesz jak zacząć? Przychodzimy z pomocą. Nasze sprawdzone sposoby znajdziesz TU.

Patrycja Zwolińska

Patrycja Zwolińska

Odkąd zaczęłam podążać drogą zdrowia i większej świadomości moje życie obróciło się do góry nogami. Pokochałam stać na głowie, kiedy wszystko jest na właściwym miejscu – włącznie ze mną. Codziennie uczę się sztuki wdzięczności i zachwytu nad naturą, która nie ma sobie równych. Jest dla mnie najlepszym lekarstwem. Kocham górskie wędrówki w nieznane, ale także wpatrywanie się w piękno kwitnących bzów, chodzenie boso po trawie. Kocham po prostu być ze światem, nie przeciw niemu. Na postrzeganie samej siebie i świata wpłynęły znacznie joga i medytacja, które nieustannie uczą mnie pokory i dystansu. Pasjonuje mnie Ajurweda i Medycyna Chińska, które patrzą na człowieka holistycznie. Odkąd zostałam wegetarianką moją nową pasją stało się roślinne gotowanie – uczę się leczyć pożywieniem. Lubię obserwować niebo i wpatrywać się w gwiazdy, które dzięki astrologii bardziej rozumiem. Wracając na ziemię – jestem studentką dziennikarstwa, która ulgę znajduje w pisaniu. Jestem także marzycielką i wolną duszą, która stale szuka swojej ziemskiej ścieżki. 

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja