Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
05.04.2022

Konjac w kuchni. Roślina, która urozmaici Twoją dietę

Konjac w kuchni. Roślina, która urozmaici Twoją dietę
Zdjęcie Canva
Zdjęcie Canva

Mówisz „konjac”, myślisz „domowe spa”? Nic dziwnego, my też uwielbiamy przyjemności z właściwościami tej magicznej rośliny w tle. Okazuje się jednak, że używając jej nie musimy ograniczać się tylko do łazienki. Jakie zastosowanie ma roślina konjac w kuchni? Sprawdzamy. 

Konjac, roślina do zadań specjalnych 

Jedna roślina, wiele zastosowań, ogrom korzyści. Bulwiaste warzywo o nazwie Amorphophallus konjac- w skrócie konjac – nie rośnie naturalnie w Polsce, ale coraz częściej można znaleźć tu produkty otrzymywane na jej bazie. O jej wielofunkcyjności przekonali się już setki lat temu rdzenni mieszkańcy krajów azjatyckich, gdzie wykorzystywana jest nie tylko przez miłośników gotowania, ale też medycyny naturalnej. Poza wspomnianą już gąbką, która świetnie sprawdzi się jako akcesorium do pielęgnacji twarzy i dokładnego mycia całego ciała (więcej na ten temat przeczytasz TU), na bazie mąki z rośliny konjac przygotowuje się również makaron (znany też pod nazwą shirataki) i ryż, które idealnie wpisują się w założenia diet: 

Wegańskiej,

Wegetariańskiej, 

Redukcyjnych, 

Niskowęglowodanowej, 

Ketogenicznej,

Cukrzycowej, 

Bezglutenowej,

Z nietolerancjami pokarmowymi,

Odciążającej przewód pokarmowy.

Konjac
Zdjęcie Canva

Powinien polubić ją też każdy, kto po prostu lubi urozmaicać swoje dania – roślina konjac jest neutralna w smaku i bardzo dobrze absorbuje aromaty, np. z sosów lub zup. Ale zanim oddamy się przyjemności jedzenia, wróćmy jeszcze na chwilę do właściwości rośliny konjac. Za wiele z nich odpowiada glucomannan, czyli zawarty w niej rozpuszczalny w wodzie błonnik pokarmowy, który może działać zarówno w żołądku jak i jelitach. Ta jedna substancja sprawia, że makaron lub ryż przygotowany na bazie rośliny konjac, która składa się w ok.95% z wody, może:

Wspomagać redukcję wagi, kaloryczność na 100 g produktu nie przekracza 10 kcal,

Sycić na dłużej niż odpowiedniki na bazie mąki pszennej,

Zapobiegać zatwardzeniom, przyspieszając perystaltykę jelit nawet o 30%,

Może wspomagać obniżanie złego cholesterolu i trójglicerydów,

Może łagodzić stany zapalne skóry i przyśpieszać gojenie się ran.

Makarony i ryże, których bazą jest roślina konjac, to świetna alternatywa dla wszystkich tych, którzy chcą zrobić sobie przerwę od mąki pszennej, ale nie wyobrażają sobie życia bez spaghetti czy lasagne. Są bardzo proste w przygotowaniu i z pewnością dołączą do kuchennej listy „musi have” wszystkich tych, którzy ścigają się z czasem. Żeby cieszyć się ich smakiem, wystarczy konjac:

Odsączyć na sitku, przepłukać i dodać na surowo np. do lekkiej, orzeźwiającej sałatki, 

Gotować przez minutę, odsączyć i dodać do dania na ciepło,

Odsączyć i smażyć na ulubionym oleju przez minutę i dorzucić np. do konjacowej, lekkostrawnej wariacji na temat pad thai.

Produkty z rośliny konjac można trzymać w kuchni bez obaw, że szybko stracą świeżość. Ich data minimalnej trwałości wynosi zazwyczaj ok. 12 miesięcy. Po otwarciu należy przechowywać makaron do 2 dni w czystej wodzie, w lodówce. 

Czy roślina konjac może być niebezpieczna?

Nie, o ile będziemy pamietać o tym, że zawiera bardzo duże ilości błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Bez odpowiedniej ilości płynów nadmierne jej spożywanie może powodować:

Zaparcia, 

Wzdęcia, 

Gazy, 

Mdłości, 

Biegunkę, 

Ból brzucha. 

Pamiętaj więc, aby za każdym razem, kiedy planujesz przygotować posiłek, w którym znajdą się produkty na bazie rośliny konjac, mieć też pod ręką butelkę wody. 

Konjac w kuchni
Zdjęcie Canva

Prawidłowe nawadnianie przydaje się nie tylko wtedy, kiedy chcemy sprawnie strawić posiłek. O tym, dlaczego zapewnienie sobie codziennie odpowiedniej dawki płynów ma gigantyczny wpływ na nasze zdrowie i jakość życia, więcej przeczytasz TU.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja