Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
26.07.2021

Nawyki żywieniowe, które mogą źle wpłynąć na Twój stan psychiczny.

Nawyki żywieniowe, które mogą źle wpłynąć na Twój stan psychiczny.
Zdjęcie Klara Kulikova/ Unsplash
Zdjęcie Klara Kulikova/ Unsplash

Karmienie się dobrym jedzeniem jest tak samo ważne jak karmienie się dobrymi myślami. Tym bardziej, ze sfery ciała i umysłu są sprzężone bardziej niż mogłoby nam się wydawać. Dziś sprawdzamy, jakie nawyki żywieniowe mogą negatywnie wpływać na stan psychiczny i zaburzać naszą codzienną, życiową równowagę. 

Żywieniowy rollercoaster

Jedzenie co 3 godziny. Jedzenie 3 posiłków dziennie. Jedzenie złożone tylko z białka. Jedzenie bazujące jedynie na węglowodanach. Omijanie śniadania. Śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia. Od porad żywieniowych, które zmieniają się z sezonu na sezon można dostać zawrotów głowy. Nie tylko metaforycznie – nieodpowiednio dobrana dieta potrafi namieszać nie tylko w tym, jak się czujemy, ale również co czujemy. Psychodietetyka powoli zamienia się w najbardziej popularną gałęź dietetyki ogólnej, a korelacja między stanem psychicznym a stanem jadłospisu staje się coraz bardziej oczywista. Jakich błędów zatem warto nie popełniać, aby nie odbierać sobie pozytywnych emocji? Oto nasza subiektywna, ale potwierdzona naukowo selekcja.

Zdjęcie Klara Kulikova/ Unsplash

Radykalna eliminacja

Różnorodność diety to sposób na zapewnienie sobie jak największej ilości składników odżywczych. Jeden z największych przeprowadzonych w ostatnich latach projektów badawczych nad mikrobiotą jelit pokazuje, że mając na celu poprawę i utrzymanie optymalnego zdrowia, wskazane byłoby zjadanie nie mniej niż ok. 30 różnych produktów roślinnych tygodniowo. Drugim biegunem takiego korzystania z bogactwa kulinarnej natury są restrykcyjne diety eliminacyjne. Wyłączanie ze swojego jadłospisu całych grup produktów (nie mamy tutaj oczywiście na myśli paczkowanych ciastek, fast foodów czy gazowanych napojów słodzonych) sprawia, że dużo trudniej jest nam dostarczyć sobie wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Badania pokazują, że niskie poziomy cynku, żelaza, witaminy B, witaminy D, kwasów omega-3 i magnezu mogą przyczyniać się do spadków energii i nastroju. 

Omijanie posiłków

Postowi przerywanemu (z ang. intermittent fasting) przypisuje się szereg korzyści takich jak szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, poprawa metabolizmu, zwiększenie odporności na stres, zmniejszenie stresu oksydacyjnego czy redukcja stanów zapalnych. Coraz więcej specjalistów zauważa jednak, że zbyt długie przerwy w jedzeniu mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie lub samopoczucie, szczególnie jeśli borykamy się z zaburzeniami gospodarki hormonalnej lub utrzymaniem stabilnego poziomu cukru we krwi. Co więcej, kiedy nasz żołądek pozostaje pusty zbyt długo, zaczynamy produkować zwiększone ilości greliny, hormonu głodu, a ten natomiast wpływa na wzrost poziomu neuropeptydu Y, neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za odczuwanie agresji, niezadowolenia i huśtawek nastroju. Jeśli czujesz, że omijanie śniadania dostarcza Tobie jedynie frustracji, zamień post przerywany na przerwę na pożywne smoothie. Nasze przepisy na pyszne, odżywcze koktajle znajdziesz TUTAJ.

Zdjęcie Nathan Dumlao/ Unsplash

Cukier cukrowi nierówny

Czy wiesz, że Twój mózg zużywa aż 20% energii, którą dostarczasz organizmowi wraz z jedzeniem? Aby mogła być wygenerowana, niezbędna jest glukoza, która pochodzi z węglowodanów. Czy oznacza to, że dla dobrej pracy mózgu potrzebny jest dobry batonik? Wręcz przeciwnie! Nasze ciało pracuje najlepiej na wartościowym paliwie, a biały, prosty cukier do takiego się nie zalicza. Jesteśmy przyzwyczajeni, że cukier pochodzi jedynie z pożywienia, które jest słodkie. Natura ukryła go jednak w produktach, których nie postawilibyście na półce z deserami: owocach o bardzo niskim indeksie glikemicznym, ziarnach zbóż czy nawet warzywach. Trzymaj się tych źródeł, jeśli chcesz dostarczyć sobie wartościowej energii, która produktywnie poniesie Cię przez cały dzień bez generowania złych emocji. A co z białym cukrem? Staraj się go unikać, szczególnie jeśli czujesz, że masz zjazd energetyczny albo Twój nastrój jest daleki od pozytywnego. Dietetycy alarmują, że wywołuje on gwałtowne wahania cukru we krwi, prowadząc do równie gwałtownych wahań nastroju i pogłębiania symptomów depresji, rozdrażnienia czy PMS.

Niedobór białka

Serotonina, zwana hormonem szczęścia, jest neuroprzekaźnikiem pomagającym regulować nastrój i bezpośrednio wpływającym na nasz poziom zadowolenia, błogostanu i radości. Tryptofan, który jest jej prekursorem, czyli składnikiem niezbędnym do jej produkcji,  jest powszechnie spotykany w produktach zawierających duże ilości protein. Spożywając produkty z dużą ilością tryptofanu wspomagamy produkcję hormonu szczęścia, a pomijając białko w diecie narażamy się na ryzyko obniżenia nastroju. Gdzie znajdziesz tryptofan? Oto nasza lista rekomendacji:

Jajka od szczęśliwej kury, 

Orzechy, 

Łosoś, 

Produkty sojowe, 

Ekologiczny nabiał, 

Szpinak, 

Pestki dyni i słonecznika. 

Ponadto białko pobudza wydzielenie glukagonu, hormonu o działaniu przeciwnym do insuliny, dzięki czemu pomaga stabilizować poziom cukru we krwi. 

Zdjęcie Luisa Brimble/ Unsplash

Pamiętaj, że optymalna dieta powinna wynikać z indywidualnych potrzeb organizmu. Wiek, poziom aktywności fizycznej, przebyte choroby, leki poziom stresu – to wszystko może wpływać na różne poziomy zapotrzebowania energii i niektórych składników odżywczych. Warto jednak trzymać się kilku zasad żywieniowych, które przysłużą się każdemu z nas. Znajdziesz je TUTAJ. 

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja