Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Trendy
03.09.2022

Nie tylko sportowa sylwetka! Do czego właściwie potrzebujemy mięśni?

Nie tylko sportowa sylwetka! Do czego właściwie potrzebujemy mięśni?
Zdjęcie Alora Griffiths/ Unsplash
Zdjęcie Alora Griffiths/ Unsplash

Pięknie wyrzeźbione ciało kojarzy się przede wszystkim z atrakcyjnością fizyczną. Jasne, miło jest krążyć wzrokiem od wyraźnie zarysowanego bicepsa po kształtne, silne uda, ale mięśnie dają nam dużo więcej niż tylko doznania estetyczne. Dlaczego nasze ciała ich potrzebują? 

Co to jest mięsień?

O tym, że są, najczęściej przypominamy sobie po intensywnym treningu. Bolą, sprawiają, że każdy ruch budzi dyskomfort psychiczny i wolno się regenerują. Jednak mięśni używamy nie tylko testując granice swojej fizycznej wytrzymałości na siłowni. Ludzkie ciało ma ich około 600. Te kurczliwe narządy są w użyciu non stop – to dzięki nim ruszamy się, oddychamy czy przełykamy ślinę. Ze względu na budowę i funkcje dzielą się na 3 główne typy: 

mięsień gładki, mięsień,

szkieletowy,

mięsień sercowy. 

Mogą różnić się kształtem i wielkością, ale każdemu z nas są po prostu niezbędne do wykonywania podstawowych czynności życiowych. Uwarunkowania genetyczne wpływają na rozwój mięśni (każdy z nas ma indywidualną, zapisaną w DNA liczbę włókien mięśniowych), ale to tryb życia może zdeterminować, jak długo będziemy cieszyć się ich sprawnością, a co za tym idzie zdrowiem. 

mięśnie
Zdjęcie Tim Mossholder/ Unsplash

Do czego potrzebujemy mięśni? 

Wiemy już, że względy estetyczne w kontekście mięśni mogą mieć dla niektórych znaczenie, ale z pewnością nie są najważniejsze z punktu widzenia zdrowia. Mięśnie spełniają w ludzkim ciele szereg funkcji, do których należą przede wszystkim:

Regulowanie metabolizmu: mięśnie wykazują dużo większe zapotrzebowanie na energię niż tkanka tłuszczowa, dlatego przyrost masy mięśniowej powoduje zwiększenie tempa metabolizmu. Regularna praca nad mięśniami sprawia, że nie tylko spalamy więcej kalorii podczas treningów, ale również zwiększamy metabolizm spoczynkowy, czyli ten nie wymagający żadnej formy aktywności fizycznej. 

Regulowanie gospodarki cukrowej: badania pokazują, że zwiększona masa mięśniowa może pomagać w regulowaniu gospodarki cukrowej, a regularne treningi podtrzymujące sprawność i siłę mięśni mogą wpływać na lepszą absorpcję glukozy z krwi przez włókna mięśniowe. Aktywność fizyczna jest uważana za bardzo skuteczny środek chroniący w rozwoju insulinooporności i cukrzycy i zmniejszaniu objawów zaburzeń gospodarki cukrowej w organizmie.

Utrzymywanie prawidłowej postawy: głównym zdaniem mięśni głębokich jest przeciwdziałanie silne grawitacji i utrzymanie nas na nogach i w ruchu. Silne mięśnie głębokie umożliwiają utrzymanie prawidłowej postawy, a ta jest niezbędna do utrzymania  prawidłowego ustawienia układu mięśniowo-szkieletowego, zachowania elastyczności ciała, niwelowania bólu pleców, szyi i ramion, prawidłowego oddychania i trawienia, a nawet zachowania równowagi. Więcej mięśni oznacza w praktyce mniej potencjalnego bólu!

Prawidłowe krążenie: czy pamiętasz, że jednym z najważniejszych mięśni w Twoim ciele jest ten sercowy? To właśnie serce doprowadza krew do całego organizmu, umożliwiając sprawne funkcjonowanie wszystkich jego komórek. Aby zadbać o ten mięsień, warto jest wprawić wszystkie inne w ruch. Aktywność fizyczna to klucz w zachowaniu zdrowego serca, które w konsekwencji pozwoli nam utrzymać sprawność na dłużej. 

Prawidłowe widzenie: to dzięki mięśniom otaczającym oczy możemy uzyskać stabilną wizję,  przyglądać się otoczeniu czy podążać wzrokiem za poruszającymi się obiektami. Silne mięśnie oczu wpływają nie tylko na jakość widzenia, ale też po prostu życia, zmniejszając ryzyko występowania migren.

Ochrona organów: Mięśnie stanowią warstwę chroniąca i podtrzymującą delikatne organy wewnętrzne i kości. Dzięki temu są  one mniej podatne na uszkodzenia czy złamania i bardziej odporne na ból. 

Regulowanie temperatury ciała: badania pokazują, że nawet aż 85% ciepła wytwarzanego przez ludzki organizm pochodzi z mięśni. Kiedy temperatura ciała zaczyna spadać poniżej tej optymalnej, mięśnie szkieletowe wzmagają swoją aktywność, np. poprzez wprawianie ciała w drżenie, aby wygenerować dodatkowe ciepło i ogrzać wychładzające się komórki. 

mięśnie
Zdjęcie Jakob Owens/ Unsplash

Jak dbać o mięśnie? 

Żeby mięśnie mogły przysłużyć się naszemu zdrowiu w jak największym stopniu, należy o nie świadomie i regularnie dbać. Oto nasze wskazówki:

1. Pamiętaj o aktywności fizycznej, nawet ta najmniejsza i łagodna, jak kilkunastominutowy spacer, to zastrzyk dobroci dla Twoich mięśni. 

2. Włącz do swoich treningów ćwiczenia z obciążeniem, które będzie stanowić dodatkowe wyzwanie dla mięśni i szybciej je wzmocni. 

3. Pamiętaj o regularnym spożywaniu białka, które jest podstawowym budulcem mięśni; jeśli nie masz czasu lub przestrzeni emocjonalnej na skupianie się na precyzyjnym komponowaniu posiłków, wspomóż się odżywkami białkowymi; nasz przegląd tych roślinnych znajdziesz TU.

4. Dawaj sobie czas na odpoczynek, regeneracja jest dla zachowania zdrowia i sprawności mięśni tak samo istotna jak regularne treningi. 

5. Pamiętaj o prawidłowym nawodnieniu, bo to właśnie płyny pomagają w transporcie składników odżywczych do mięśni.

Czy wiesz, co dzieje się w ciele po zbyt intensywnym treningu? Zapewniamy, że nic dobrego. Więcej o ciemnych stronach sportu przeczytasz TU.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja