Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Umysł - Rozwój osobisty
09.04.2020

Poznaj 9 zasad efektywnej pracy zdalnej na czas izolacji i nie tylko.

Poznaj 9 zasad efektywnej pracy zdalnej na czas izolacji i nie tylko.
Zdjęcie Allie Smith/ Unsplash
Zdjęcie Allie Smith/ Unsplash

Dla niektórych praca z domu to marzenie. Nie stoisz w korkach, nie widzisz ludzi, których nie znosisz, nie masz stojącego nad głową przełożonego. Tak, jeżeli nie lubisz miejsca, w którym pracujesz, robienie tego samego z domu wydaje się bardzo atrakcyjne. Jednak Ci, dla których to chleb powszedni wiedzą, że praca zdalna wymaga dużej dyscypliny i nie jest dla każdego. Większość z nas bowiem potrzebuje struktury i zasad panujących w biurze oraz kogoś, kto nadzoruje naszą pracę, inaczej stajemy się o połowę mniej efektywni. Co jednak gdy do pracy zdalnej zostajemy zmuszeni? Poznaj 9 zasad efektywnej pracy z domu.

Ubierz się i przygotuj jak do pracy 

Nie musisz nigdzie jechać, nikt z firmy Cię nie widzi, wstajesz więc 3 minuty przed rozpoczęciem pracy i siadasz przed komputerem w kapciach, piżamie i z potarganymi włosami. Może Ci się wydawać, że to nie ma znaczenia, ale Twój wygląd wpływa bezpośrednio na samopoczucie oraz motywację do pracy. Zapytaliśmy Katarzyny Sieńkowskiej, psycholog TSR oraz coacha co o tym sądzi, według niej „człowiek ma uwarunkowane w mózgu różne przedmioty i dzięki poznanym wcześniej schematom dopasowuje je automatycznie do czynności, piżama nie kojarzy nam się z pracą, a ze spaniem i odpoczynkiem”. Nie musisz od razu ubierać się dokładnie tak jak do pracy. Jeżeli na co dzień nosisz szpilki albo garnitur, wybierz wygodny casual look, taki w którym czujesz się atrakcyjnie. Jeżeli chcesz być efektywny, pracując z domu, piżamę zostaw w łóżku, inaczej będzie Cię korcić, żeby tam szybko wrócić. 

Ustal godziny pracy i się ich trzymaj

Żeby nie pracować po nocy albo nie tłumaczyć się z niedokończonych zadań określ sztywne ramy czasowe swojej pracy i się ich trzymaj. Ustal godzinę rozpoczęcia pracy, jej zakończenia oraz chwili na lunch i obiad. Pomocne będzie ustawienie alarmów, informujących o zbliżającej się przerwie lub o zakończeniu kolejnej godziny pracy. W ten sposób zminimalizujesz ilość chaotycznych aktywności, które rozbijają Twój dzień i odciągają od obowiązków. Parzenie herbaty albo robienie jedzenia zostaw sobie na czas wcześniej ustalonych przerw. 

Zdjęcie Bruno Cervera/ Unsplash

Zadbaj o miejsce pracy 

Będąc w pracy przeważnie udajesz się do konkretnego miejsca i siadasz przy własnym biurku. Znajdź taką przestrzeń również w swoim domu. W świecie idealnym będzie to osobny pokój, jeśli jednak masz do dyspozycji tylko salon, w którym czas spędza reszta rodziny, zagospodaruj sobie część stołu, albo przenieś się do kuchni. Bez względu na to, jakie miejsce wybierzesz, dbaj o porządek wokół niego i poproś o to domowników. Brak takiej przestrzeni skutecznie dezorganizuje pracę i nie pozwala skupić się na zadaniach. 

Przygotuj wcześniej jedzenie

W domu masz nieograniczony dostęp do lodówki, nie musisz więc ani zamawiać jedzenia z cateringu, ani kupować od „pana kanapki”. Jednak gotowanie zajmuje sporo czasu, a jak już ustaliliśmy, musisz trzymać się wyznaczonych przerw. Żeby to zrobić gotuj jedzenie dzień wcześniej oraz zaplanuj co będziesz jadł, gdy w międzyczasie zgłodniejesz. Wystrzegaj się robienia kanapek, sałatek czy smażenia jajecznicy. Jeśli jesteś w stanie wstać 30 minut wcześniej i zadbać o prowiant, tak jakbyś pakował go do pracy to idealnie, jeśli nie, postaw na szybkie przekąski, które nie wymagają spędzania w kuchni 15-20 min na ich przygotowanie. 

Nie wykonuj obowiązków domowych w trakcie

Wystrzegaj się zmywania naczyń, robienia prania, przygotowywania rodzinie posiłków, chodzenia po pieczywo. Niektórzy z nas nie muszą być ciągle pod komputerem, mają po prostu wykonać zadania w wyznaczonym czasie. W takich warunkach byle pretekst jak zrobienie prania, wyciągnięcie rzeczy ze zmywarki czy wyrzucenie śmieci skutecznie odciągnie nas od pracy. Kilka takich aktywności a pod koniec dnia zostajemy w tyle z taskami. Jeśli prowadzisz jednoosobowe gospodarstwo domowe, zostaw tego typu zajęcia na wieczór. Jeśli mieszkasz z rodziną, poproś ją, żeby w godzinach Twojej pracy nie wymagała od ciebie pomocy w domu. Katarzyna Sieńkowska radzi by sporządzić z domownikami tzw. kontrakt z jasno ustalonymi zasadami – „Kontrakt umieszczamy w formie papierowej na ścianie w widocznym miejscu. Dzieci mogą go dodatkowo ozdobić, co da im poczucie zaangażowania w rodzinny projekt”. Pod projektem powinni się podpisać wszyscy członkowie rodziny. Takie rozwiązanie zmobilizuje wszystkich do respektowania Twojego czasu oraz miejsca pracy. 

Zdjęcie Paige Cody/ Unsplash

Odetnij się od telewizji, wiadomości i mediów społecznościowych 

Jeżeli tylko Twój zawód nie wymaga śledzenia mediów, postaraj się na czas pracy wyłączyć telewizor, który zazwyczaj gra w tle, skasować w telefonie powiadomienia i nie czytać wiadomości. Film lecący w TV, nawet jeśli mało interesujący może Cię rozkojarzyć, media społecznościowe zbyt angażować a wiadomości stresować, zwłaszcza teraz, kiedy kraj na bieżąco relacjonuje sytuację z pandemią koronowirusa. W domu i tak masz sporo dystraktorów, które odciągają Twoją uwagę od wytyczonych celów. 

Dotleń się i zadbaj o ciało

Gdy jesteś odcięty od spacerów, ćwiczeń na siłowni i jazdy na rowerze musisz szczególnie zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Brak świeżego powietrza spowolni pracę Twojego mózgu, a brak ruchu zmniejszy Twoją motywację do działania. Według naukowców regularne ćwiczenia zwiększają produkcję endorfin, które krążąc w naszym organizmie, podnoszą poczucie szczęścia, a to ma duży wpływ na naszą produktywność w pracy. Rób więc sobie częste, krótkie przerwy na dotlenienie się na balkonie czy w ogródku oraz staraj się znaleźć czas na chwilę gimnastyki przed pracą, w trakcie i po niej.

Słuchaj muzyki

Gdy mieszkasz z rodziną w małym mieszkaniu, musisz przywyknąć do pracy w hałasie. Nie jesteś w stanie uciszyć wszystkich na 8 godzin każdego dnia. Wybawieniem jest wtedy odpowiednia muzyka i dobre słuchawki. Udowodniono zresztą, że muzyka w pracy zwiększa efektywność .

Pozostań w kontakcie z innymi

Nowa sytuacja u wielu z nas może wywołać poczucie samotności a niekiedy nawet depresję. Starajmy się być w kontakcie z ludźmi z pracy oraz przyjaciółmi. Załóżcie wspólnie z pracownikami grupę na slacku, łączcie się przez Teams, Zoom czy Skype. Nawet jeśli nie potrzebujesz tego do zrealizowania obowiązków w pracy, w ten sposób możesz stworzyć sobie namiastkę normalności. Jak twierdzi nasza specjalistka „każdy z nas ma potrzebę afiliacji, jesteśmy przecież istotami społecznymi. Nie zapominajmy też o przyjaciołach. Wieczorem warto zdzwonić się wspólnie, by opowiedzieć sobie o tym, jak minął Wasz dzień”. I choć trudno jest powiedzieć coś nowego skoro każdy dzień wygląda jak „dzień świstaka”, róbmy co w naszej mocy, żeby nie zwariować.

Marika Grądkowska

Marika Grądkowska

Od wielu lat działam w mediach, prowadziłam program StudioKafe i Specjalista Radzi dla WP, oraz pisałam artykuły dla Onetu i miesięcznika CKM. Tematyka, którą się zajmuję to psychologia i seks. Kończę właśnie studia seksuologiczne i mam zamiar pomagać ludziom w przyszłości rozwijać i ulepszać tę sferę życia. Zawsze uważałam, że człowiek to istota seksualna od urodzenia aż po śmierć, a główny problem społeczeństwa to brak wglądu w głąb tej istoty i strach przed rozmawianiem o swoich potrzebach. Jestem duszą artystyczną, zajmuję się aktorstwem, śpiewem, piszę powieści i scenariusze. Mimo że kocham być na scenie, a wcielanie się w różne bohaterki jest bardzo fascynujące, ku memu zdziwieniu odkryłam, że macierzyństwo może być jeszcze bardziej. Tu nie ma próby dźwięku, dubla czy dokrętki. Masz jedną szansę i koniec, dlatego do tej roli warto się przygotować najlepiej.