Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Umysł - Rozwój osobisty
26.11.2021

Sober curious, czyli zachęta by przyjrzeć się swojej relacji z alkoholem.

Sober curious, czyli zachęta by przyjrzeć się swojej relacji z alkoholem.
Zdjęcie Skylake Studio/ Unsplash
Zdjęcie Skylake Studio/ Unsplash

Lampka czerwonego po ciężkim dniu pracy, szampan na urodziny, wymyślny drink z najmodniejszego baru w mieście na początek weekendu. Celebrujemy alkoholem i celebrujemy alkohol. A gdyby tak rozsmakować się w życiu na trzeźwo? 

Duże dzieci 

Alkohol to smak dorosłości. Pierwsze procenty pite w sekrecie przed rodzicami przeżywamy jak jedną z najważniejszych życiowych inicjacji. A sięgamy po nie coraz wcześniej. Jak wynika z badań, nie tylko picie, ale też upijanie się staje się coraz popularniejsze u naprawdę młodych dzieci, już w grupie 11- 12-latków. Wybierają piwo (74%), następnie wódkę i inne mocne alkohole (62%) oraz wino (43%). Jak wynika z badań przeprowadzonych przez OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, z ang. The Organisation for Economic Co-operation and Development) przed wybuchem pandemii prawie 30% dorosłych w krajach OECD upijało się przynajmniej raz w miesiącu, spożywając na raz ponad 80% butelki wina lub 1,5 litra piwa. Minione dwa lata przyniosły zmiany wzorców związanych ze spożyciem alkoholu – nastąpił wzrost konsumpcji napojów alkoholowych o 3-5%, sprzedaż alkoholu w lokalach koncesjonowanych gwałtownie spadła jako konsekwencja zamykania ulubionych pubów, barów i restauracji, a sprzedaż poza lokalem, czyli np. za pośrednictwem sklepów internetowych wzrosła. Nie jest jednak tak, że nagle cały świat zaczął pić więcej, żeby rozpuszczać w alkoholu smutki, samotność i lęk przed zachorowaniem. Wręcz przeciwnie, mimo warunków teoretycznie sprzyjającym sięganiu po kieliszek (chęć poprawy nastroju i odreagowanie stresu to niezmiennie najczęstsze powody, dla których pijemy) coraz więcej ludzi zaczęło zastanawiać się, czy nie wlać do owego kieliszka czegoś w wersji alcohol-free. 

Zdjęcie Julia Zolotova/ Unsplash

Dziękuję, nie piję 

Relacja z alkoholem nie musi być spolaryzowana. To nie zero-jedynkowy wybór między upijaniem się do nieprzytomności albo zamawianiem virgin mohito, już na zawsze. Można  przecież eksplorować to, jak się czujemy, kiedy mamy na niego ochotę lub kiedy go unikamy. I właśnie do autorskiego badania tej przestrzeni zachęcała w 2018 r. Ruby Warrington, autorka książki “Sober Curious: The Blissful Sleep, Greater Focus, Limitless Presence, and Deep Connection Awaiting Us All on the Other Side of Alcohol.”, w której przypatrywała się alkoholowym mechanizmom determinującym nasze życie towarzyskie i relację z samym sobą. Tytułowe „sober curious”, czyli ciekawość trzeźwości, przerodziło się w coraz bardziej popularny trend związany z unikaniem lub ograniczaniem alkoholu. Ma on na celu budowanie poczucia kontroli przez zarządzanie własną trzeźwością, bez przymusu czy radykalnego wyrzekania się alkoholu do końca życia. Korzyści z takiej, ekhm, trzeźwej refleksji nad własnym schematem picia jest sporo:

Przestajesz postrzegać alkohol jako plaster na emocjonalne rany, 

Budujesz poczucie własnej wartości w sytuacjach towarzyskich bez wysokoprocentowych wspomagaczy, 

Zaczynasz rozpracowywać stres, zamiast go zapijać, 

Zyskujesz pouczcie kontroli nad tym, kiedy i jak pijesz, 

Uczysz się odmawiać (bo wielu z nas sięga po alkohol nawet wtedy, kiedy nie ma na niego ochoty tylko po to, żeby nie wyjść na mało rozrywkowego/ sztywnego/dopasować się do towarzystwa), 

Poznajesz smak zabawy na trzeźwo, który może okazać się przyjemniejszy i bardziej wieloskładnikowy niż ten, po którym urywa się film, 

Dbasz o zdrowie nie tylko psychiczne, ale i czysto fizyczne: zaczynasz czuć się silniej, spać głębiej, wyglądać zdrowiej i myśleć sprawniej. 

Zdjęcie Mathilde Langevin/ Unsplash

Ruch sober curious nie nawołuje do radykalnych zmian w sposobie życia. Zakłada nie tyle wyrzeknięcie się alkoholu do końca naszych dni, co po prosty uważne prześledzenie relacji z nim i wynikających z niej nawyków:  

1. Zamianę kompulsywnych, odruchowych, często wynikających z prób kompensacji braków w różnych sferach życia, przyzwyczajeń społecznych i towarzyskich konsumpcji na świadome sięganie po alkohol. 

2. Kontrolowanie spożywanej ilości i umiejętność stawiania sobie granic picia.

3. Wyjście ze schematu wszystko albo nic, czyli picie do nieprzytomności lub drugi biegun i całkowitą abstynencję.

Ruch ciekawych trzeźwości zawdzięcza swoją popularność wellnessowym guru z całego świata. Melissa Wood, Ella Mills czy  Nicole Berrie za pośrednictwem swoich wyjątkowo zasięgowych social mediów deklarują, że czasowe odstawienie lub ograniczenie alkoholu spowodowało, że ich życie nabrało nowego, lepszego wymiaru i przełożyło się na lepszy wygląd, lepszą jakość pracy i lepszą relację z własnym „ja”, które w pełni pokazały światu bez dodawania sobie odwagi drinkiem. 

Zdjęcie Mathilde Langevin/ Unsplash

Zależy Ci na urozmaiceniu Twojego menu napojów? Sprawdź, co warto pić z korzyścią dla zdrowia. Nasze gaszące pragnienie propozycje znajdziesz TUTAJ.

Monika Dąbrowska

Monika Dąbrowska

Odkąd pamiętam moje życie było związane z pracą nad ciałem – najpierw pływałam, potem grałam w siatkówkę, równolegle zakochałam się w nartach, a wreszcie trafiłam na jogę i przy niej pozostanę już na zawsze. To był mój pierwszy przemyślany krok w holistycznej pracy nad sobą. Po nim nastąpiły kolejne, odżywianie, świadoma pielęgnacja, praca nad emocjami, własnymi barierami i wiele innych. Gdzieś pośrodku tej drogi zrodził się pomysł na portal Twig.pl, który ma być inspiracją dla innych (i dla mnie) do wprowadzania dobrych praktyk w codzienności. Rozpoczynając ten projekt zostawiłam za sobą dotychczasowe życie zawodowe związane z marketingiem i reklamą i pracą w takich branżach jak moda i uroda. Na co dzień nie mogę żyć bez książki, filmu i teatru. Na mojej ścieżce edukacji pojawiła się nawet szkoła aktorska, pierwsza życiowa lekcja otwartości. Kolejne odebrałam podróżując. Coraz więcej miejsca w moim życiu zajmuje natura. Latem uciekam z Warszawy (w której mieszkam) nad Narew, gdzie trochę zdradzam jogę pływając na wakeboardzie albo po prostu gapiąc się w słońce.

Podobne artykuły

05.03.2020
Żegnamy Rok Świni.
Co to oznacza?
Umysł - Duchowość
05.03.2020
Smartfon i Twoje dziecko.
Poznaj 5 faktów.
Umysł - Relacje
05.03.2020
5 sygnałów, że jesteś w toksycznej pracy
Sprawdź czy dotyczą Ciebie.
Umysł - Rozwój osobisty