Lubimy emocje związane z każdym etapem podróżowania. Kiedy nie mamy możliwości wyruszyć w długą i daleką wycieczkę, planujemy krótkie, ale treściwe wypady za miasto. Zwiedzamy, odkrywamy nowe, stymulujemy ciała do ruchu i generujemy wyjątkowe wspomnienia. Lubimy inspirować się podróżami innych, dlatego z ciekawością spoglądamy na podróżnicze trendy na 2023 r.
Podróżnicze trendy na 2023 r.
Okres pandemii był dla branży turystycznej zabójczy. Ograniczały nas zamknięte granice, zamknięte hotele, zakazy przemieszczania się, a kiedy w końcu można było zacząć więcej podróżować, wielu z nas obawiało się wydawania dużej ilości pieniędzy w tak niepewnej globalnej sytuacji ekonomicznej. Nic dziwnego, że stęskniliśmy się za podróżami, i to tymi z przytupem. Eksperci przewidują, że w 2023 r. będziemy podróżować aż o 30% więcej niż rok wcześniej. Jak wskazuje raport „Travel& Tourism Economic Impact” opublikowany przez londyńską World Travel & Tourism Council, jako pierwszy na świecie od pandemicznej bessy odbije się region Azji i Pacyfiku. Ktoś ma ochotę na jogowy retreat w Tajlandii? Wygląda na to, że wielu z nas! To jednak nie jedyny trend podróżniczy, który będzie rosnąć w siłę w 2023 r. Gdzie, jak i po co będziemy w tym roku jeździć po świecie? Oto przegląd najciekawszych trendów:
Podróże po uzdrowienie duszy i ciała
Wszystko wskazuje na to, że coraz mniej lubimy po prostu leżeć na plaży, a najważniejsze pamiątki z wakacji to te, które zmieniają nas od środka. Wyjazdy w poszukiwaniu duchowej i emocjonalnej transformacji to jeden z najsilniejszych trendów przewidywanych na 2023 r. Tego typu wyjazdy pomagają odkrywać nie tylko świat, ale przede wszystkim samych siebie. Warsztaty z jogi, medytacji, coaching, psychoterapia, leczenie medycyną alternatywną, masaże terapeutyczne, oczyszczanie to tylko niektóre z praktyk, które w czasie transformacyjnych wakacji mają pozwolić nam na osiągnięcie wewnętrznej równowagi i pozbycie się blokad uniemożliwiających rozwój. Brzmi jak pracowity, ale bardzo wartościowy urlop.
Hotele kontenerowe
Już nie ekskluzywne, butikowe hotele, a proste, ale designerskie hotele kontenerowe, tzw. flat-pack hotels, przyciągają uwagę turystów uwielbiających ekologię. Niewielkie i wyposażone w podstawowe udogodnienia, tego typu hotele wywierają relatywnie mały wpływ na środowisko naturalne miejsc, w których są postawione. Jak zauważają eksperci z branży turystycznej, flat-pack hotels dzięki swojej architektonicznej neutralności wtapiają się w otoczenie, przez co mieszkający w nich turyści mogą łatwiej skupić się na otaczającej je przyrodzie czy odkrywaniu lokalnych zwyczajów.
Podróże hybrydowe
Branża turystyczna jest odpowiedzialna za generowanie aż 8% globalnego śladu węglowego, z czego aż 49% pochodzi z transportu, głównie lotniczego. Trend podróży hybrydowych wskazuje, że turyści są gotowi rezygnować z wygody podróżowania samolotem, przynajmniej na niektórych etapach tranzytu, a wydłużony czas podróży, wynikający z przemieszczania się np. lokalnymi pociągami, zamieniają w przygodę. Podzielenie trasy z punktu A do punktu B na krótsze odcinki, które można pokonać w kilka godzin, a przy okazji odkryć dodatkowe, nowe miejsca sprawia, że podróże stają się mniej monotonne i bardziej ekscytujące. Always look on the bright side of life? Takie nastawienie lubimy!
Podróże śladami lokacji filmowych
W okresie pandemii może i mniej podróżowaliśmy, ale nie oznacza to, że nie snuliśmy podróżniczych planów, szczególnie tych inspirowanych lokacjami filmów oglądanych w domowym, bezpiecznym zaciszu. Mimo że do niedawna to influencerzy z wielomilionowymi kontami na Instagramie czy YouTube stanowili kluczowe narzędzie do promocji turystyki, popularne seriale, których akcja toczy się w zachęcających okolicznościach przyrody zaczynają dotrzymywać im kroku. Jak wskazuje serwis NewCasinos.com, od momentu emisji pierwszego odcinka kolejnego sezonu serialu „Emily w Paryżu” 21 grudnia 2022 r., ilość wyszukiwań hasła „wakacje w Paryżu” przez Brytyjczyków wzrosła aż o 161%!
Praca na wakacjach
„Work from roam” (z ang. praca podczas wędrówek) to nowe „work from home” (z ang. praca z domu). Pandemia przyniosła wiele zmian związanych z organizacją miejsca i czasu pracy, a sami pracownicy poczuli, że nie muszą siedzieć w biurze, aby pracować efektywnie. Trend łączenia wyjazdów z pracą zdalną będzie umacniał się również w 2023 r., a taki typ podróży będzie implikował potrzeby turystów. Jakie konkretnie? Przede wszystkim te związane z dostępem do technologii. Szybkie i ogólnodostępne wi-fi, nieograniczony dostęp do prądu i możliwość otworzenia komputera w lokalnej kawiarence to trójca święta pracowników w drodze.
Gdzie pojedziemy w 2023 r.?
Jak podróżują Polacy? W 2022 r. na wakacje zagraniczne najchętniej wybieraliśmy się do Turcji, Grecji, Hiszpanii, Bułgarii i Egiptu, w ramach wakacji krajowych morze wygrywało z górami, ochoczo też oddawaliśmy się relaksowi w duchu all-inclusive. Jak będą wyglądać nasze narodowe wakacje w nadchodzącym sezonie urlopowym? Być może postawimy na któreś z najbardziej trendujących w 2023 r. zdaniem ekspertów destynacji:
– Włochy,
– Japonię,
– Azję Południowo – Wschodnią,
– Wyspy Karaibskie,
– Egipt,
– Zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych,
– Meksyk.
Znasz już podróżnicze trendy na 2023 r. Teraz czas na odrobinę praktyki. Planujesz egzotyczne wakacje? Przygotuj na nie swoje jelita! Nasze porady na to, uchronić się przez perturbacjami trawiennymi i zatruciem w nawet najdalszych zakątkach świata znajdziesz TU.