Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Życie - Mieszkanie
05.03.2020
Jak zrobić detoks sypialni i mieć lepszy sen?
Jak zrobić detoks sypialni i mieć lepszy sen?
Zdjęcie Elizabeth Lies/ Unsplash
Zdjęcie Elizabeth Lies/ Unsplash

To truizm, ale nic nas tak nie regeneruje jak dobry, zdrowy sen. I choć o tym wiemy, często sami stwarzamy warunki, w których trudno się dobrze wyspać. Nigdy nie jest za późno na zmiany – warto zrobić wszystko, co w naszej mocy, żeby nasza sypialnia była możliwie najbezpieczniejszym pod względem zdrowotnym miejscem. Nie wszystkie zmiany, które proponujemy są kosztowne. Wiele z nich możemy wcielić w życie od razu. Każdy krok w dobrym kierunku przybliża nas do zdrowej sypialni i zdrowego snu, dlatego warto prześledzić, co możemy zmienić i na co warto zwrócić uwagę w naszej sypialni. 

Materac

Materace bardzo często są wykonywane z syntetycznych materiałów, a wiele z nich zawiera substancje, które nie pozostają bez negatywnego wpływu na nasze zdrowie (m.in. środki zmniejszające palność). Przed planowanym zakupem materaca sprawdźmy dokładnie z czego wykonany jest konkretny model, co oznaczają skróty, bo choć materac może być wygodny, skład może nas ustrzec przed pozornie tylko dobrym wyborem. Pierzmy często pokrowce ochronne a sam materac wietrzmy i odkurzajmy regularnie, najlepiej co trzy miesiące (wtedy możemy także materac odwrócić na drugą stronę, co zwiększy jego trwałość). Materac alergika trzeba czyścić i odkurzać częściej (najlepiej odkurzaczem antyalergicznym).

Kołdry i poduszki

Nasze babcie wywieszały pierzyny i pościel w bardzo mroźne dni – to bardzo dobry sposób, aby pozbyć się roztoczy, bakterii i innych niepożądanych gości z naszego łóżka. Wietrzmy kołdry, poduszki oraz pościel zawsze, kiedy to możliwe a skoro już mowa o pościeli – zainwestujmy w tę z naturalnych, organicznych tkanin – lnu, bawełny czy bambusa i pierzmy ją w naturalnych i / lub hypoalergicznych środkach.

Inne tekstylia

Zasłonami nie otulamy się tak jak pościelą, ale starajmy się również wybrać je z naturalnych, najlepiej organicznych materiałów. Tak samo postępujmy z narzutą lub kocem. Choć puszysty dywan w sypialni wygląda efektownie warto z niego zrezygnować z przyczyn praktycznych (czy naprawdę chcemy go często prać i stale odkurzać?). Jeśli jednak cenimy miękkość pod stopami warto – szczególnie jeśli nasz budżet na to pozwala – zainwestować w dywan z naturalnych materiałów i farbowany przy użyciu naturalnych barwników. Włókna syntetyczne różnią się od siebie, dlatego pytajmy o certyfikaty i atesty wiarygodnych instytucji (np. wystawiony przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego oraz certyfikat Instytutu Włókiennictwa). 

Książki, dekoracje i świece

Wielu z nas czyta w sypialni. Jeśli chcemy trzymać w sypialni książki, zdecydujmy się na regały z przeszklonymi drzwiczkami. Kurz nie osiądzie na książkach a z powierzchni szafki znacznie łatwiej go usunąć. Postarajmy się zrezygnować z drobiazgów przyciągających kurz i przedmiotów wykonanych z materiałów syntetycznych o nieznanym pochodzeniu. Świece wprowadzają wspaniały nastrój do sypialni, ale unikajmy – nomen omen – jak ognia parafinowych (zamiast nich wybierzmy świece z naturalnych wosków).  Udowodniono, że podczas spalania świece parafinowe wydzielają toksyczne związki takie, jak toluen i benzen. Temat świec zaprowadził nas do bardzo ważnej kwestii – czystego powietrza. Bez niego nie ma dobrego, zdrowego snu.

Czyste powietrze

Dane dotyczące zanieczyszczeń powietrza są alarmujące – choroby układu oddechowego, układu krwionośnego i nerwowego, większa zapadalność na nowotwory, udary (WHO szacuje, że nawet co trzeci udar może mieć związek z zanieczyszczonym powietrzem) to prawdopodobnie wierzchołek góry lodowej. Pamiętajmy, że powietrze w naszych domach może być znacznie gorsze niż na zewnątrz – farby, kleje i różne materiały wykończeniowe mogą zawierać szkodliwe substancje. Jeśli planujemy malowanie przeczytajmy dokładnie instrukcję na puszce farby, którą mamy zamiar pomalować pomieszczenie – może nas zdziwić fakt, że w wielu przypadkach producenci sugerują unikanie przebywania w pomieszczeniu i częste wietrzenie. Czytajmy dokładnie zalecenia i ostrzeżenia na opakowaniach wszelkich materiałów używanych podczas remontu. 

Nie tylko podczas remontu, ale po prostu zawsze, warto jak najczęściej wietrzyć pomieszczenia. W walce o  czyste powietrze na pewno niezastąpionym sprzymierzeńcem jest oczyszczacz powietrza. 

Jeśli na razie nie możemy sobie pozwolić na zakup oczyszczacza, warto postawić w sypialni rośliny oczyszczające powietrze. Niezastąpiona w tej roli będzie Sansewieria, którą nazywa się wężownicą lub językami teściowej. Roślin, które pomogą nam w oczyszczeniu powietrza jest znacznie więcej, ale Sansewieria ma niewielkie wymagania a wspaniałe właściwości. Wężownica dotlenia w nocy pomieszczenia znacznie lepiej niż większość roślin. Absorbuje dwutlenek węgla i uwalnia tlen, pochłania także i rozkłada toksyczne związki m.in.formaldehyd i benzen, których wpływ na zdrowie jest jednoznacznie negatywny a znajdują się m.in. w klejach czy lakierach. 

Pranie

Nie powinniśmy w sypialni suszyć prania. Może to spowodować znaczne zwiększenie poziomu wilgotności we wnętrzu a wilgoć może prowadzić do rozwoju pleśni i grzybów, a stąd już tylko krok do alergii, problemów z oddychaniem i innych problemów zdrowotnych. Najprościej byłoby poprawić sytuację susząc pranie w innym, dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że to niezbyt pomocna rada, szczególnie w ciasnej kawalerce, gdzie trudno w ogóle znaleźć miejsce na rozłożoną suszarkę do prania. Jeśli więc pranie musi pozostać w pobliżu łóżka, zastanówmy się nad inwestycją w podgrzewaną suszarkę elektryczną, która znacząco skraca czas schnięcia. Jeśli budżet na to pozwoli – a szczególnie w przypadku kilkuosobowej rodziny –  warto przemyśleć zakup sprzętu AGD w postaci suszarki lub pralko – suszarki. Przed laty krążyły wprawdzie opinie, że pralko – suszarki ani dobrze nie piorą, ani dobrze nie suszą, ale dziś większość z nich spełnia obie funkcje z imponującą skutecznością. W przypadku pościeli, ręczników, zasłon, narzut, dywaników, ubrań z grubej bawełny – słowem wszystkich długo schnących rzeczy – suszarka jest świetnym rozwiązaniem.

W walce o zdrową sypialnię niech przyświeca nam wiekowa, lecz zawsze aktualna maksyma „lepiej zapobiegać, niż leczyć”.

Anna Heluszka

Anna Heluszka

Jestem domatorką, która docenia ciepłe, ale nie przeładowane wnętrza. Z ciekawością przyglądam się jak mieszkają inni. Uwielbiam ręcznie wykonane przedmioty sztuki użytkowej. Po latach powróciłam do młodzieńczej pasji jaką jest sztuka (jestem absolwentką Liceum Plastycznego na kierunku ceramika). Wierzę, że kontakt z nią uszlachetnia, przynosi przyjemność, refleksję i prowokuje do myślenia. Na co dzień pracuję z twardymi danymi, harmonogramami i budżetami. Dlatego niejednokrotnie potrzebuję odskoczni. Poza sztuką, największe ukojenie przynosi mi kontakt z naturą. Uwielbiam ciszę i spokój. Kiedyś bardziej ciągnęło mnie w góry, ostatnio wybieram morze. Moją miłością są zwierzęta, najbardziej mój adoptowany pies. Jestem wolontariuszem organizacji niosącej pomoc psom, które trafiły na złych właścicieli. Wierzę, że największą wartością w życiu człowieka jest jego zdrowie (zarówno psychiczne, jak i fizyczne). Troszcząc się o nie człowiek może i powinien być egoistą. 

Podobne artykuły

05.03.2020
Czym jest wellness?
W poszukiwaniu definicji.
Życie - Trendy
05.03.2020
Jak zostać minimalistą?
Subiektywny poradnik.
Życie - Mieszkanie
05.03.2020
Przyszłość planety
to
energia słoneczna.
Co warto o tym wiedzieć?
Życie - Planeta