Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Ruch
22.03.2020
Moje 25 powodów, by praktykować jogę.
Moje 25 powodów, by praktykować jogę.
Zdjęcie Materiały Prywatne
Zdjęcie Materiały Prywatne

Robiąc małe rozeznanie odnośnie powodów, dla których ludzie praktykują jogę wiele razy natrafiłam na przedziwne i niezrozumiałe dla mnie twierdzenia, iż aby praktykować jogę trzeba być: rozciągniętą, silną, szczupłą, w pełni zdrową, najlepiej młodą osobą z kontem na Instagramie. Cóż za krzywdzące podejście do jogi! Ileż osób byłoby wykluczonych z grona szczęśliwych joginów gdyby powyższe było prawdą.

Całe szczęście nijak ma się to do rzeczywistości oraz tego, że joga jest po prostu dla każdego, kto chciałby jej zasmakować. Moją misją jest zatem przekonanie tych, którzy nadal twierdzą, że joga jest zarezerwowana tylko dla wybranych, że to nieprawda oraz że każdy może spróbować. Przygotowałam listę 25 powodów, dla których warto zmienić zdanie na temat praktyki jogi oraz poświęcić kilka minut dziennie na macie w domu lub w studio. Oto one:

1. Joga sprawi, że poczujesz własne ciało. Praktyka asan znacząco wpływa na świadomość ciała i pomaga w odczytywaniu sygnałów, które to ciało wysyła nam każdego dnia.

2. Poza wygodnym strojem nie potrzebujesz żadnego specjalistycznego sprzętu. Jogę możesz praktykować wszędzie i o każdej porze: w studio, w domu, na dywanie, na zielonej trawce, na plaży czy w lesie. Joga może ci towarzyszyć nawet jeśli jesteś w podróży.

3. Joga nauczy cię tego by nie porównywać siebie ani swojej drogi do innych. Każdy z nas ma swój rytm i swoją ścieżkę, którą podąża i każdy z nas jest wyjątkowy taki jaki jest.

4. Tylko Ty wiesz czego Twoje ciało potrzebuje danego dnia – praktyka własna umożliwi Ci by odpowiadać na te potrzeby.

Zdjęcie Materiały Prywatne

5. Wydłużysz swój dzień. Jeśli uważasz, że nie masz czasu na praktykę, spróbuj wstać pół godziny wcześniej by rozłożyć matę – zobaczysz ile zyskasz!

6. Joga rozpali Twoją energię. Poranna praktyka sprawi, że dotlenisz ciało, pobudzisz cyrkulację krwi i orzeźwisz umysł.

7. Wraz z pobudzeniem energii aktywujesz metabolizm, który pomoże Ci strawić pyszne i zdrowe jedzenie, które będziesz spożywać w ciągu dnia.

8. Joga Cię zrelaksuje i uspokoi Twój system nerwowy. Wieczorna praktyka pozwoli Ci się wyciszyć i przygotować ciało do odpoczynku.

9. Joga pomoże wyregulować Twój sen. Dzięki regularnej praktyce asan, oddechu i uważności obniżysz poziom kortyzolu czyli hormonu stresu, który znacząco wpływa na jakość Twojego snu.

Zdjęcie Materiały Prywatne

10. Praktyka wzmocni Twoje stawy, chroniąc Cię przed ryzykiem urazów oraz niebezpieczeństwem  osteoporozy.

11. Joga stonizuje, wzmocni i wydłuży Twój kręgosłup, wpływając zbawiennie na postawę całego ciała oraz chroniąc cię przed bólami pleców i innymi urazami.

12. Praktykując jogę zwiększysz swoje zakresy ruchowe, co pomoże ci w codziennym funkcjonowaniu. Jeżeli wykonujesz pracę siedzącą lub stojącą – joga może być ulgą dla Twoich obolałych pleców i nóg.

13. Praktykując jogę usuniesz z ciała toksyny, nie tylko za pomocą dynamicznej praktyki, ale przede wszystkim za pomocą skrętów, które działają jak masaż dla twoich organów wewnętrznych.

Zdjęcie Materiały Prywatne

14. Nauczysz się oddychać. Świadomie i pełnią swoich możliwości.

15. Uwolnisz swoje stopy! Stopy, które całymi dniami są zakładnikami butów, niestety nie zawsze wygodnych i zdrowych dla naszej postawy (czyli buty na obcasie, buty za wąskie dla twojej stopy czy takie, które nie przepuszczają powietrza).

16. Wzmocnisz swoją odporność

17. Joga wyrzeźbi Twoje mięśnie, wzmocni całe ciało i wspomoże jego funkcjonalność. Utrata wagi może – choć nie musi – być miłym efektem ubocznym praktyki.

18. Z pomocą jogi zwalczysz lekkie objawy przeziębienia. Delikatne ruchy ciała oraz odpowiednie techniki Pranayamy (ćwiczeń oddechowych)  wspomogą udrożnienie dróg oddechowych oraz ogólną regenerację ciała.

Zdjęcie Materiały Prywatne

19. Poprzesz praktykowanie poprawnej postawy podczas asan znacząco poprawisz postawę, którą przyjmujesz na codzień – wydłużysz szyję i kręgosłup, wyprostujesz plecy i będziesz kroczyć przez dzień dumnie, z otwartą klatką piersiową.

20. Joga obniży Twój poziom stresu. Poprzez praktykowanie wydłużania oraz uspokajania oddechu, uwaga wędruje do ‘tu i teraz’ co pozwala na większą kontrolę stresu i strachu.

21. Joga da Ci przestrzeń na poświęcenie czasu tylko sobie. Każdy z nas potrzebuje chwili w samotności – medytacja czy praktyka asan to świetne sposoby na randki samemu ze sobą. 

22. Joga wzmocni Twoje poczucie wdzięczności. Najnowsze badania wykazują, że codzienne praktykowanie wdzięczności pozytywnie wpływa na zdrowie, pomaga w leczeniu depresji i stanów lękowych oraz wzmacnia poczucie zadowolenia z życia.

Zdjęcia Materiały Prywatne

23. Joga otworzy Twoje serce. Prawie dosłownie i w przenośni! Asany służące otwieraniu przedniej części ciała oraz wygięcia kręgosłupa pomagają przy usuwaniu napięć w ciele fizycznym, ale również na poziomie energetycznym. Poprzez lata naszego życia budujemy emocjonalne pancerze, które mają nas chronić, kulimy się w sobie i zamykamy się, co skutkuje napięciami na poziomie fizycznym i energetycznym. Joga jest jednym z tych narzędzi, które pozwoli otworzyć się i zaufać na nowo.

24. Joga wspomaga walkę ze stanami zapalnymi, realnie wpływając na zapobieganie szerokiemu spektrum chorób, w tym chorób nowotworowych!

25. Joga zrzesza wokół siebie fantastycznych ludzi. Wyjdź na zajęcia do studia i nie wstydź się zaprosić kogoś na kawę lub lunch po zajęciach!

I jak? Daliście się przekonać? Wskakujecie na matę?

Magdalena Janik

Magdalena Janik

Jestem certyfikowaną nauczycielką jogi i medytacji. Aktualnie mieszkam i pracuję na Bali. Joga jest moją miłością i pasją. Uwielbiam porządnie zmęczyć się na macie i lubię dać wycisk moim uczniom. Jednak intensywna praktyka to nie wszystko, dlatego przykładam ogromną wagę do poprawności wykonywania pozycji, do tego aby każdy czuł się w asanie dobrze, na tyle na ile pozwala ciało. Bez doprowadzania się do maximum, wystawiania ciała na ryzyko kontuzji, z uwagą skierowaną na oddech. Ta dbałość o szczegóły doprowadziła mnie do Yin jogi i jogi restoratywnej, które są dla mnie nie mniej istotne niż Vinyasa. Poza jogą kocham bieganie, surfing i górskie wędrówki. Mieszkając na Bali czas wolny spędzam w wodzie łapiąc fale na ukochanej desce surfingowej. Kiedy tylko mogę wyruszam w podróż – czasem by medytować z buddyjskimi mnichami, innym razem by przejść się szlakami Himalajów czy zjeść najlepszą zupę na Tajwanie. Jak wygląda moje życie na Bali możecie zobaczyć na: instagram.com/madalena_yoga/.

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja