Strona intenetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Polityka Prywatności.

Rozumiem
Ciało - Odżywianie
28.06.2022
Poprawiają nastrój, odporność i stan skóry! Zielone warzywa, poznaj i pokochaj ich moc
Poprawiają nastrój, odporność i stan skóry! Zielone warzywa, poznaj i pokochaj ich moc
Zdjęcie Canva
Zdjęcie Canva

Są niskokaloryczne, bogate w błonnik, witaminy i składniki odżywcze. To prawdziwe gwiazdy wśród świata warzyw. Istnieje niezliczona liczba powodów, aby je jeść (i uwielbiać!). Przedstawiamy kilka najbardziej przekonujących. 

Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę zdrowej diety. Według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ich minimalne spożycie na dzień powinno wynosić 400 gramów. Najlepiej w formie naturalnej, jak najmniej przetworzonej. Nawet najzdrowsze warzywo, ale ze słabego źródła (w którym stosuje się duże ilości chemii) nie będzie już tak korzystne dla naszego zdrowia. WHO szczególnie poleca warzywa zielone, takie jak np. natka pietruszki, jarmuż, seler naciowy, szpinak, brokuły, kapusta, brukselka, por, sałata, botwina, ogórek. 

Wczesne lato to doskonały czas na delektowanie się zielonymi skarbami natury. Zwłaszcza, że lista ich zalet jest niezwykle długa. Wszystko za sprawą wysokiego poziomu chlorofilu! Warto pamiętać, że jakakolwiek obróbka termiczna zmniejsza ilość składników odżywczych w zielonych warzywach. Z tego powodu najlepiej spożywać je na surowo. 

Smoothie z zielonych warzyw
Zdjęcie Canva

Zielone warzywa to skarbnica składników odżywczych 

To najbogatsze źródła całego zestawu witamin, w szczególności A, C, E, K i z grupy B. Zawierają też wiele minerałów, m.in. żelazo, potas, wapń, magnez, krzem, mangan. Oprócz tego są bogate w błonnik i kwas foliowy. Tak duża ilość prozdrowotnych składników czyni zielone warzywa jednymi z najzdrowszych produktów na świecie! 

Poprawiają odporność organizmu 

Większość naszego układu odpornościowego znajduje się w jelitach. Naukowcy odkryli, że za jego dobre funkcjonowanie odpowiada gen o nazwie T-bet (który doskonale współpracuje z substancjami znajdującymi się w zielonych warzywach!). Jest on niezbędny do tego, aby jelita produkowały komórki odpornościowe. Jeśli chcemy mieć silne wojsko obronne organizmu, spożywanie zielonego jest jak najbardziej wskazane! 

Wspierają optymalne funkcjonowanie mózgu 

Wyniki badań zespołu naukowców z Centrum Medycznego Rush w Chicago, które zostały opublikowane w piśmie “Neurology” pokazują, że utracie pamięci i zdolności logicznego myślenia można przeciwdziałać poprzez regularne spożywanie zielonych warzyw. Z przeprowadzonych testów wynika, że osoby, których dieta była bogata w te produkty posiadały zdolności poznawcze takie, jak u osoby o 11 lat młodszej. 

Zielone warzywa poprawiają nastrój 

Czynnikiem, który sprzyja wystąpieniu depresji jest dieta bogata w produkty przetworzone, cukier i tłusty nabiał. Badania wykazały, że ludzie cierpiący na tę chorobę psychiczną mają podwyższony poziom homocysteiny we krwi. Naturalnym środkiem na jej obniżenie jest kwas foliowy, który znajduje się w zielonych warzywach! Pomaga on organizmowi w wytwarzaniu hormonów szczęścia, takich jak dopamina i serotonina. 

Dbają o zdrowie jelit 

Czyli naszego drugiego mózgu. Zielone warzywa są źródłem specyficznych cukrów, które stymulują wzrost pożytecznych bakterii. Dodatkowo zawierają dużo błonnika, który poprawia ogólną perystaltykę jelit. 

Sprawiają, że skóra staje się promienna 

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że to, co jemy ma znaczny wpływ na wygląd naszej skóry. Inwestujemy w drogie kosmetyki, a tymczasem warto włączyć do diety więcej dobrej jakości warzyw, zwłaszcza tych zielonych. Składniki w nich zawarte pomagają w walce z trądzikiem, wzmacniają tkankę ochronną skóry. Oprócz tego chronią skórę przed uszkodzeniem przez wolne rodniki (więcej przeczytasz o nich TU) i przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych UV. Regenerują skórę, dbają o jej nawilżenie i poprawiają jej koloryt. 

Zmniejszają ryzyko rozwoju chorób autoimmunologicznych 

Które są epidemią XXI wieku, spowodowaną niezdrowym stylem życia. Ich leczenie nie polega tylko na środkach farmakologicznych. Istotnym elementem jest odpowiednia dieta, która wzmacnia odporność organizmu. Zielone warzywa zawierają związki o działaniu przeciwzapalnym i detoksykacyjnym. Stanowią także świetną pożywkę dla bakterii mieszkających w jelitach. 

Zielone warzywa na talerzu
Zdjęcie Canva

Zielone warzywa chronią serce 

Badanie Uniwersytetu Edith Cowan wykazało, że spożywając dziennie tylko jedną szklankę warzyw bogatych w azotany, takich jak zielone warzywa liściaste, można znacznie zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Autorka badania, dr Bondonno twierdzi, że przyjmowanie suplementów w celu zwiększenia poziomu azotanów jest zbędne – wystarczą zielone warzywa! Zaleca przemycanie ich do diety choćby w postaci koktajlu. 

Pomagają w odchudzaniu 

Dieta bogata w zielone produkty reguluje metabolizm, dlatego jej “skutkiem ubocznym” jest m.in. spadek wagi. Warzywa zawierają dużo błonnika, a więc sycą organizm na dłużej i zmniejszają apetyt. To skutkuje mniejszą liczbą wchłoniętych składników, a więc i kalorii! 

Patrycja Zwolińska

Patrycja Zwolińska

Odkąd zaczęłam podążać drogą zdrowia i większej świadomości moje życie obróciło się do góry nogami. Pokochałam stać na głowie, kiedy wszystko jest na właściwym miejscu – włącznie ze mną. Codziennie uczę się sztuki wdzięczności i zachwytu nad naturą, która nie ma sobie równych. Jest dla mnie najlepszym lekarstwem. Kocham górskie wędrówki w nieznane, ale także wpatrywanie się w piękno kwitnących bzów, chodzenie boso po trawie. Kocham po prostu być ze światem, nie przeciw niemu. Na postrzeganie samej siebie i świata wpłynęły znacznie joga i medytacja, które nieustannie uczą mnie pokory i dystansu. Pasjonuje mnie Ajurweda i Medycyna Chińska, które patrzą na człowieka holistycznie. Odkąd zostałam wegetarianką moją nową pasją stało się roślinne gotowanie – uczę się leczyć pożywieniem. Lubię obserwować niebo i wpatrywać się w gwiazdy, które dzięki astrologii bardziej rozumiem. Wracając na ziemię – jestem studentką dziennikarstwa, która ulgę znajduje w pisaniu. Jestem także marzycielką i wolną duszą, która stale szuka swojej ziemskiej ścieżki. 

Podobne artykuły

05.03.2020
Witamina C. Składnik odżywiający skórę.
Gdzie ją znajdziesz?
Ciało - Odżywianie
05.03.2020
5 powodów, żeby zaprzyjaźnić się z przysiadami.
Sprawdź je.
Ciało - Ruch
05.03.2020
Darmowy i prosty zabieg likwidujący opuchliznę?
Po prostu kostki lodu.
Ciało - Pielęgnacja