Mityczny sukces lub jego wizja to motor działania większości z nas. Na temat tego jak go osiągnąć napisano już niezliczone podręczniki. Nie ma jednej drogi, ale studiowanie życiorysów liderów z różnych dziedzin wskazuje na powtarzające się cechy. Warto sprawdzić czy je posiadamy. Poznajcie 5 czynników, które są składową niejednego sukcesu.
Konsekwencja
Jeżeli nauczyłeś się konsekwencji i cierpliwości w dzieciństwie poprzez na przykład zbieranie pieniędzy lub jeżeli musiałeś na rzeczy lub przywileje w domu sobie zapracować, to masz ogromne szczęście. Jeśli jednak wszystko zawsze miałeś podane na tacy, a gdy dostawałeś miesięczny szlaban już po tygodniu mogłeś wyprosić rodziców o skrócenie kary, to niestety należysz do olbrzymiej grupy osób, które konsekwencji muszą się nauczyć same. Anthony Robbins, znany na całym świecie amerykański coach i doradca życiowy uważa, że tylko to, co robimy w życiu konsekwentnie jest w stanie ukształtować nasz los. Wystarczy spojrzeć na proces odchudzania, zdobywania wysportowanej sylwetki, czy nauki języka. Każda z tych rzeczy wymaga regularnej i konsekwentnej pracy. Tak jest również w osiąganiu sukcesu w jakiejkolwiek dziedzinie, zawodowej czy życiowej.
Jak się tego nauczyć? Przede wszystkim należy najpierw ustawić sobie realistyczne i konkretne cele. Będę kiedyś milionerem albo będę dyrektorem w mojej firmie, gdy obecnie jesteś stażystą – to cele mało konkretne. Dostanę awans albo schudnę 5 kilo – już tak. Konkretny i namacalny cel pomoże Ci stworzyć realny plan działania. Krok po kroku. Zbyt wyśrubowane i nierealistyczne cele mogą sprawić, że zanim się obejrzysz zgubisz drogę do sukcesu i będziesz musiał zaczynać od początku.
Codziennie rób listę rzeczy do zrobienia i codziennie je wypełniaj. Zapisuj sobie przypomnienia w telefonie lub rozwieszaj karteczki w domu. Cokolwiek, co nie pozwoli Ci zapomnieć o Twoim planie. Tak buduje się konsekwencja.
Empatia
Empatia to umiejętność rozumienia innych ludzi, ich problemów i punktów widzenia. To również świadomość wpływu naszych działań na świat i społeczeństwo. Jeżeli potrafimy wczuć się w sytuację drugiego człowieka, jesteśmy w stanie budować kompromisy oraz efektywną komunikację. Ta cecha jest szczególnie istotna, gdy mamy do czynienia z ludźmi będącymi na innych stanowiskach, w innej grupie zawodowej czy z innego kraju. Łatwiej możemy z takim człowiekiem znaleźć wspólny język i nawiązać kontakt, który może przerodzić się w owocną znajomość lub nawet współpracę. Dzięki rozumieniu potrzeb innych wiemy jak móc efektywnie na nich wpływać, jak ich nie urazić, jak rozwiązywać konflikty. Ludzie empatyczni są godni zaufania, więc powierza się im często istotne kwestie i obowiązki, dzięki czemu mają szansę się wykazać.
Porządek w ciele to porządek w głowie
Większość ludzi sukcesu stawia na sprawność fizyczną i dobre odżywianie. Wiedzą, że aby mieć siłę na kolejne wyzwania muszą sobie na nią zapracować. W myśl zasady – w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jeśli dbamy o ciało, wpływamy też na nasz umysł, ogólne samopoczucie i nastawienie do życia. Deion Sander, były amerykański futbolista powiedział kiedyś: „Jeśli czujesz się dobrze, grasz dobrze, jeśli grasz dobrze, to dobrze ci płacą”. W rzeczy samej.
Znajomość własnych granic
Asertywność i znajomość własnych granic to cechy niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Pozwalają też nie zgubić się po drodze. Jest różnica pomiędzy byciem empatycznym i pomaganiem innym, a wykonywaniem pracy za innych. Brak tych cech może zakończyć się odbieraniem maili w czasie wolnym i wykonywaniem pracy, która do nas nie należy. Naruszanie własnych granic często skutkuje brakiem szacunku u współpracowników. Wiara w słuszność własnego zdania i jego obrona czy ustalenie tego, na jakie zachowanie pozwalasz sobie i innym wobec siebie pozwoli Ci z kolei ugruntować stabilną pozycję w otoczeniu.
Asertywność i świadomość własnych granic to cechy niezbędne również na wyższych szczeblach kariery, gdy wchodzą w grę duże pieniądze, kontakty i pokusy. Jeśli ustalimy swoje zasady moralne i biznesowe, trudniej będzie nam się na czymś spalić.
Umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktów
Kontakty to bardzo ważny czynnik sukcesu. Gdy chcemy zmienić pracę lub załatwić coś, na czym nam zależy łatwiej nam to osiągnąć, gdy znamy odpowiednich ludzi. A gdzie ich możemy poznać? Wszędzie. Ważne jest to, by mieć otwarte oczy, być komunikatywnym i umieć podtrzymywać nowe znajomości. Gdy zbieramy kontakty i zostawiamy po sobie dobre wrażenie, zwiększamy swoje szanse na sukces. Gdy zostajesz zapamiętany jako ponura albo chociażby nijaka osoba – ludzie, których poznajesz nie mają żadnego znaczenia. Co zrobić, żeby ludzie lepiej Cię pamiętali? Nie ma jednej metody. W podręcznikach królują takie porady jak – bądź miły, nie narzekaj, zwracaj się do nowo poznanych osób po imieniu (jeśli na to pozwolą), staraj się ich zapamiętać.
I zbieraj kontakty. Nigdy nie wiadomo kiedy mogą Ci się przydać.